Gjermund Ruud Skjeseth hadde besøk av AP-leder Jonas Gahr Støre i kornåkeren i høst.

- 2015 har vært et veldig bra år. Jeg har begynt å drive en ny gård i tillegg til hjemgården min. Det er spennende å bli kjent med ny jord og en ny gård og prøve å lære seg hva det innebærer å drifte det dobbelte av arealet fra året før. 2015 var et snilt år med fantastiske avlinger. Jeg har fått lov til å prøve ny teknologi, en såkalt N-sensorbruker. Den sørger for riktig gjødselmengde der det er behov, og gir jevnere avling. I år har jeg spredd gjødsel på 14000 mål.

Jeg har et mål om alltid å prøve å forbedre meg, og da ved å gjøre ting på en måte jeg ikke har gjort før. Med mine 770 mål kornareal er jeg større enn mange, men liten i øynene til landbruksministeren. Jeg har alltid ambisjoner å utnytte den jorda jeg har enda bedre. I sommer var Jonas Gahr Støre og Knut Storberget på besøk. Det er veldig givende å gi politikere et innblikk i hverdagen min.

Nå har jeg sagt opp jobben som maskinteknisk rådgiver for å bli heltidsbonde i 2016. I tillegg skal jeg drive med leiekjøring, drifte noen styreverv og være lauskar på bygda. Jeg ser bare muligheter. Det er nå jeg er ung og vil satse.