Økologisk landbruk
Agropub
Fagbladet til økologisk landbruk i NLR
Økologisk.no
Økologisk landbruk skiller seg fra konvensjonelt landbruk ved at det ikke benytter kunstgjødsel og kjemiske sprøytemidler, men bekjemper ugress og skadedyr mekanisk og biologisk. Driftsformen til et økologisk landbruk hviler på å stimulere til økt samspill mellom jord, mikroorganismer, planter, dyr og mennesker.
På den måten er økologisk landbruk en spydspiss innen miljø og bærekraft i norsk landbruk, og en viktig del av mangfoldet som norske bønder skal levere til forbrukeren.
Alt økologisk landbruk i Norge skal følge reglene som er fastsatt i Økologiforskriften. Mattilsynet har delegert ansvaret for kontroll og tilsyn til DEBIO som du som produsent forholder deg til dersom du driver eller ønsker å legge om til økologisk produksjon.
De økologiske prinsipper vil være en pådriver for norsk landbruk innen både miljø, mattrygghet og dyrevelferd. Dette ser vi særlig i alternative metoder for kjemisk plantevern mot skadedyr og ugrasbekjempelse, men også i kunnskapen om viktigheten av fruktbar jord.
Bodhild Fjelltvet, nestleder i Norges Bondelag
Økologisk landbruk baserer seg på fire grunnprinsipper. Se film og lær mer her.
Vi jobbe for ti prosent økologisk
Norges Bondelag skal jobbe for at det settes et tallfestet mål for økologisk produksjon på 10 prosent. Et slikt mål for produksjon må ses i sammenheng med etterspørsel, og mulighet for en økonomisk bærekraftig verdikjede. Bondelagets fanesak om landbruk over hele landet også gjelder det økologiske: Økologisk landbruk over hele landet!
Norges Bondelag skal jobbe for økt innkjøp av norske økologiske produkter i offentlig sektor. Også for økologiske varer har dagligvarekjedene stor påvirkning på hva som blir tilgjengelig for forbrukerne gjennom distribusjon og markedsføring, og samarbeid i verdikjeden er avgjørende for å gjøre norske, økologiske varer tilgjengelig i butikkene. Merkostnadene i varekjeden må så langt som mulig dekkes gjennom en høyere pris på produktene.
I Nasjonal strategi for økologisk jordbruk som gjelder for 2018-2030 er det overordnete målet å stimulere til økologisk produksjon som er etterspurt i markedet. Innsatsen skal rettes inn mot tre områder: Kunnskap og kompetanse, legge til rette for økologisk produksjon og utvikling av en effektiv verdikjede. Strategien skal vurderes midtveis i lys av markedsutviklingen.
Stabil produksjon, men utfordringer i markedet
I dag er litt over fire prosent av arealet økologisk drevet og vi har en markedsandel for melk på vel tre prosent og egg på ca. sju prosent. Andelene for areal, melk og egg har vært relativt stabile de siste fem årene. Andelene for kjøtt, frukt og grønt er betydelig lavere, og disse produktgruppene har stått overfor større markedsutfordringer de siste årene. Utfordringene kan bli store for øko-bonden om ikke etterspørselen henger med på norsk produksjon. I dag produseres det mer økologiske varer fra norske bønder enn det etterspørres, noe som innebærer at økologisk produsert mat selges som konvensjonell. Dette har en negativ økonomisk konsekvens for våre øko-produsenter. Det er derfor viktig at en ser sammenhengen mellom forbruk og produksjon.
Produsentene er avhengig av avsetning for sine økologiske produkter til en pris som er høyere enn for konvensjonell vare. Videre er det merkostnader for økologiske produkter også videre i verdikjeden. For å få økonomiske bærekraftige verdikjeder for norskproduserte økologiske produkter er det derfor viktig at merkostnadene kan dekkes inn gjennom forbrukerprisene
Økologiske råvarer har på lik linje med andre matvarer utfordringer med kjedemakt og kjedenes egne merkevarer (EMV(. Økologiske varer selges hovedsakelig gjennom tre merker: Änglamark (COOP), Kolonihagen (REMA) og GOECO (Norgesgruppen) i handelen. Videre legger tollvernet og store tollfrie importkvoter for blant annet ost og storfekjøtt begrensninger på prisnivå på norske økologiske varer.
Landbrukets ØKOLØFT
I 2016 ble Landbrukets ØKOLØFT opprettet med mål om å bidra til økt produksjonen av økologiske landbruksprodukter i Norge. Det er et samarbeid mellom Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag, Debio, DebioInfo, Norsk Landbruksrådgiving og Økologisk Norge.
Hovedtiltaket med ØKOLØFT er å løfte fram inspirasjonsbøndene som er en del av prosjektet. Bøndene er spredt rundt i hele landet, innen alle kulturer. De har til felles at de er svært faglig dyktige på sin produksjon og er flinke til å inspirere andre.
Det er Økologisk Norge som er prosjektleder for ØKOLØFT.
Norges Bondelag mener:
- Økologiske produkter er en viktig del av mangfoldet som norske bønder skal levere forbrukeren. Bedre markedsmuligheter for norske landbruksvarer er et mål også for økologiske varer. Norges Bondelag vil at staten skal ta et ansvar for å øke etterspørselen etter norske økoligiske varer gjennom offentlige innkjøp.
- Norges Bondelag mener at økologisk produksjon har en sentral spydspissfunksjon som pådriver innen miljø og bærekraft i norsk landbruk og at det derfor er viktig at vi har en økologisk produksjon over hele landet.
- Norges Bondelag skal jobbe for at det innføres et tallfestet mål for økologisk produksjon på ti prosent. Et slikt mål for produskjon må ses i sammenheng med etterspørsel og mulighet for en økonomisk bærekraftig verdikjede.
- Norges Bondelag vil bidra til samarbeid i verdkikjeden for å gjøre norske økologiske matvarer mer tilgjengelig i butikkene. Merkostnadene i varekjeden må så langt som mulig, dekkes gjennom en høyere pris på produktene.