Artikkelen er skrevet av: Turid Stalsberg, rådgiver i Telemark Bondelag og Eline Stokstad Oserud, rådgiver i Akershus Bondelag.

Det trenger ikke koste mye tid og ressurser å ta i bruk kanalene. Ofte kan innhold man allerede lager, bearbeides til sosiale medier. En pressemelding kan for eksempel være grunnlaget for en nettsideartikkel, som igjen kan bli et innlegg på Facebook og Instagram.

Ren faginformasjon fungerer ofte best på Facebook. Der er det lett å legge ut lenker og skrive litt om temaet. Politikk kan gjerne frontes på begge flater. Instagram egner seg til litt kortere politiske meninger. Der er det ikke nødvendig å utbrodere hvorfor vi mener som vi gjør.

Skap engasjement

Facebook og Instagram belønner engasjement. Jo flere som liker, deler og kommenter innholdet, desto flere når det ut til. Oppfordre derfor medlemmer og nettverk til å være aktive og engasjere seg.

For å sikre jevn aktivitet er det lurt å lage en plan og følge den. Ha gjerne et fast møtepunkt tidlig i uka for å få overblikk over aktiviteter. Husk at kvalitet er viktigere enn kvantitet!

Facebook – Hva kan du publisere?

Varier mellom ulike innleggstyper. Noen klikker ofte på lenker, mens andre foretrekker å se video eller bilder uten å forlate Facebook.

Egenprodusert innhold

Innlegg med tekst og bilder, video, eller lenke til egen nettside.

  • Dette skjer nå! Innlegg som legges ut på Facebook-siden når noe skjer. Eksempel: «I dag er fylkesleder «tag navn» på møte sammen med «tag navn». – Sitat fylkesleder (bør inneholde hvorfor møtet/tema er viktig)». Legg ved 1–3 bilder.
  • Alle fylkeslag har egne nettsider på www.bondelaget.no. Det meste som blir lagt ut her er naturlig å dele videre på egen Facebook-side.

På Facebook kan man dele inntrykk, glimt og hendelser i øyeblikket. Jeg skaper også aktivitet gjennom f.eks. konkurranser eller nominasjoner som skaper blest om matproduksjonen.

Helene Hoppestad, tillitsvalgt i Gjerpen og Solum Bondelag

Del innhold fra andre

Man kan fritt dele innhold fra andre Facebook-sider/grupper/profiler, nettsider og nettaviser. Legg alltid til en egen tekst hvor du setter innlegget i kontekst.

Vær dog litt kritisk til hva og hvor mye du deler fra andre. Laget ditt sin Facebook-side bør oppleves som eksklusiv for følgerne.

Instagram – Hva kan du publisere?

Instagram er på mange måter tre kanaler i ett: Feed, Stories/Historier og Reels (video). Det lønner seg å bruke alle tre for å nå ut til ulike grupper.

Bruk emneknagger (#)

Emneknagger er en viktig del av Instagram og er blant annet med på å avgjøre hvem som får se innleggene du legger ut. Bruk alltid #norgetrengerbonden og lag gjerne en emneknagg for fylket (f.eks. #akershusbonden). I tillegg kan du bruke relevante emneknagger for innlegget. Se hvilke emneknagger andre bruker for inspirasjon.

Ta bilder av alt

Et enkelt steg for å komme i gang med Instagram er å ta mange bilder. Dokumenter aktivitetene som skjer i en Bondelagshverdag, enten det er et arrangement, et styremøte, eller gårdsbesøk. Husk å si noe om følgende:

  • Hvor dere er / hvem dere er hos.
  • Hva er anledningen/temaet/hensikten.
  • Flett gjerne inn hva Bondelaget mener om temaet.

Du kan bruke historie til å publisere underveis i aktiviteten, eller samle opp bilder og filmsnutter som du legger ut som en historie når aktiviteten er ferdig.  

Det er en sosial og morsom greie hvor man kan snikinnføre fakta og politikk, og som tillitsvalgt deler jeg mye politikk og håper å påvirke mottaker i andre enden.

Marte Bogstad, tillitsvalgt i Akershus Bondelag

Andre kan være med på jobben

Et lettvint grep er å låne ut kontoen til tillitsvalgte eller medlemmer som allerede er aktive på enten Facebook eller Instagram. Dette kalles ofte en «Instagram takeover», og er fint for å være mer personlig.

  • Vis frem aktiviteter, eksempel lamming, såing, tresking.
  • La følgerne få være med i hverdagen.
  • Knytt gjerne noen korte fakta opp til dette som ren folkeopplysning.
  • Husk å bytte passordet i etterkant.

Del andres arbeid

Blir kontoen tagget i et bra innlegg kan du reposte i historie.

Hvis andre legger ut gode bilder hvor de viser frem sin produksjon, eller landbruket i fylket, kan du «reposte» disse i «feed». Dette gjør du ved å laste ned bildet og lage et nytt innlegg. Du trenger en egen app for dette, søk etter «repost Instagram» der du laster ned apper.

Husk å spørre om lov og tagg kontoen du reposter fra. Er det noen kontoer du deler fra ofte kan du avklare om fri deling, slik at du ikke trenger å spørre hver gang.

Legg ut filmsnutter

Reels er det formatet på Instagram hvor du har størst mulighet for å nå ut til mennesker som ikke følger kontoen. Bruk relevante emneknagger (#) for å øke sjansen for å bli sett. Filmene bør være i stående format og fylle hele skjermen.

Generelle tips til Facebook og Instagram

  • Tag navn og organisasjoner: Tagging øker rekkevidden på innlegg. Avhengig av type innlegg kan du tagge rett i bildet eller i teksten. 
  • Bruk sitater: Sitater fra personer gjør innlegg mer personlige. Det knytter oss nærmere følgerne, og er med på å bygge «profiler» i Bondelaget.
  • Del artikler: Medieoppslag med tillitsvalgte eller medlemmer må selvsagt deles, i tillegg kan man koble mediesaker med sitater fra egne tillitsvalgte.
  • Husk klikkvegring: Terskelen kan være høy for å klikke på et lenkeinnlegg. Har det blitt skrevet en god sak på nettsiden, er det lurt å dele denne med en tekst som oppsummerer artikkelen. På den måten får man kommunisert det viktigste, og de som er ekstra interessert kan klikke seg videre.
  • Lokalt innhold: Følgere av lokal- og fylkeslag er i hovedsak mest interessert i lokale aktiviteter. Hold det lokalt, snakk om hva som rører seg i lokallaget/fylkeslaget og kommunen/fylket.

Koble Facebook og Instagram sammen

Begge plattformene er en del av Meta. Du kan koble kontoene sammen, slik at du kan publisere direkte i begge kanaler. Gjennom Meta Business Suite kan du tilpasse innlegg for Facebook og Instagram. Da kan du gjøre ting én gang og få synlighet begge steder.