– Treffer en bil en rundball i en utforkjøring, er det som å kjøre i en bergvegg. I flere ulykkesrapporter, som Statens vegvesen har laget,er dessverre rundballen årsaken til stor skade på bil og passasjerer. Forteller Ingrid Strand Oanes som jobber med vei- og arealforvaltning i Rogaland fylkeskommune.

Fylkeskommunen arbeider for å oppnå 0-visjonen. Det vil si at ingen blir drept eller hardt skadd i trafikken. Langs fylkesveiene er det derfor satt en sikkerhetssone for å hindre alvorlige ulykker. I sikkerhetssonen skal det ikke stå noe som kan være farlig å kjøre på, for eksempel rundballer, tilhengere, containere og annet landbruksutstyr.

  • Rundballer tiltrekker seg vilt som beiter på dem, og de øker også risikoen for viltpåkjørsler, sier Strand Oanes.

Fartsgrensen avgjør størrelsen på sikkerhetssonen

Hvor bred sikkerhetssonen skal være kommer an på fartsgrensen og hvor mye trafikk det er på veien. Sikkerhetssonen går fra den hvite stripen i veikanten. Denne tabellen viser bredden på sikkerhetssonen ut fra fart og trafikkmengde.

 

Antall biler i døgnet

  

Fartsgrense 

≤ 50 km/t 

60 km/t 

70 og 80 km/t 

90 km/t 

0-1500 

2,5 m 

3 m 

5 m 

6 m 

1500-4000 

3 m 

4 m 

6 m 

7 m 

4000-12000 

4 m 

5 m 

7 m 

8 m 

>12000 

5 m 

6 m 

8 m 

10 m 

 

  • Nå er det snart vår og tid for å lage nye rundballer. Derfor minner vi om at det faktisk er ulovlig å lagre ting langs veien (veilovens § 30) uten særskilt tillatelse, sier Strand Oanes.

 

Rogaland fylkeskommune bruker mye tid på å få flyttet rundballer som er plassert i sikkerhetssonen. Strand Oanes tror mange bønder ikke er klar over at det er en sikkerhetssone langs veiene.

 

  • Dersom du lurer på hvor mye trafikk det er på veien langs din eiendom, eller har andre spørsmål rundt lagring langs vei, kan du kontakte fylkeskommunen på firmapost@rogfk.no, sier Strand Oanes.

 

Dybdeanalyser av dødsulykker – UAG | Statens vegvesen)