En stor del av reiselivsproduktet ligger i vårt velpleide kulturlandskap, mener ordførerne i Inderøy og Frosta. Her kulturlandskapet fra Straumen på Inderøy. (Foto: Ove Magne Ribsskog)

Ida Stuberg, ordfører i Inderøy. (Foto: Privat)For en drøy måned siden hadde vi gleden av å være til stede i Berlin på den store messen Grüne Woche (GW). Den har blitt avholdt årlig siden 1926, og er en viktig arena for Norge. Deltakelsen skal bidra til å styrke omdømmet for norsk mat og reiseliv. Messen er også et vesentlig sted for dialog, og for utvikling av ny politikk og nye virkemidler innenfor landbruk, mat og reiseliv.

En rekke nord-trønderske bedrifter som har satset på småskala og reiseliv deltok, og det har stor verdi for hele vår region og landet for øvrig. Det er lett å kjenne på en stolthetsfølelse som ordfører med så kreative og drivende aktører representert fra egen kommune.

Norsk mat ut i verden

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug inviterte en bredt sammensatt næringsdelegasjon til Berlin i tilknytning til den norske deltakelsen og åpningen av GW. Det ble gjennomført møte rundt hovedtema: ”Norsk mat ut i verden – hva skal til for å selge norsk mat til utenlandske ganer hjemme og ute?” Delegasjonen ble utfordret til å drøfte hvordan norsk mat kan selges effektivt og lønnsomt til utenlandske markeder og turister. Viktige forhåndsutvalgte stikkord for diskusjonen var: Entreprenørskap, Eksport og Ekspansjon. Formålet med næringslivsdelegasjonen var å belyse og diskutere disse utfordringene, og bruke deltakernes kompetanse til å identifisere aktuelle strategier og handlinger man bør og kan ta tak i.

Vi deltok på regional samling uken etterpå, og fikk en flott dag i den norske ambassaden med ulike innledere, deriblant statssekretær Hanne Maren Blåfjelldal som ga oss oppsummeringen fra næringslivsdelegasjonen, som også er gjengitt på departementets hjemmesider:
 
Entreprenørskap:
For å stimulere til mer entreprenørskap utfordres delegasjonen til, innen 1. mars, å spille inn på områder som kan forenkles og forbedres vedr lover og regelverk, søknadsprosesser og rapporteringskrav. Dette skal inngå i en rapport som Regjeringen skal trekke på og bl.a. bruke i sin moderniseringspolitikk.

Eksport - salg av norsk mat hjemme og ute:
NHO Reiseliv, NHO Mat og drikke, NHO Mat og landbruk og FHL lager innen 1. mai et grunnlagsnotat som viser muligheter og utfordringer for økt eksport av norsk mat og drikke. Erfaringer fra eksportsatsingen bl.a. innen marin sektor skal legges til grunn.

Ekspansjon:
Bygge robuste regionale mat- og reiselivsnettverk som skal tilby helhetlige norske reiseopplevelser. De regionale nettverkene må bli mer permanente som en struktur, som skal hjelpe lokalmataktørene til å bli profesjonelle og til å selge reiselivsregionen. Startskuddet skjer på en stor nasjonal konferanse hvor alle de sentrale aktørene samles og kan definere utfordringene. Innovasjon Norge får ansvar for å koordinere dette.


I tillegg ble de regionale delegasjonene invitert til å komme med innspill i forhold til de utfordringer som ble trukket frem av den nasjonale næringslivsdelegasjonen, og vi vil med dette gi våre innspill.

Mange av de bedriftene som har lykkes med sin satsing innenfor småskala og reiselivsprodukter har nytt godt av kompetent veiledning og støtte fra et veilednings- og virkemiddelapparat som er utviklet gjennom mange år. For fortsatt utvikling er det nødvendig at disse ikke taper sin kraft. Sagt med andre ord: Det er viktig at vi har regionale utviklingsmidler til å hjelpe de gode idèene videre, og disse må ikke bygges ned.

Det konvensjonelle landbruket en pilar

Så er det sånn at matopplevelsene vi selger i Trøndelag, og andre steder i Norge, ikke bare består av ingredienser som spises av de tilreisende. En stor del av produktet ligger i vårt velpleide kulturlandskap, og det betinger at det bor folk i hele landet som driver aktivt landbruk og forvalter de naturgitte ressursene på en god måte. Det konvensjonelle landbruket er en pilar i distriktspolitikken, og kan ikke løsrives fra helheten. Vi ønsker å fortsette utviklingen av reiseliv i våre kommuner, og ser oss nødt til å presisere sammenhengene her.

God naturforvaltning og vekst i reiseliv i Norge henger sammen. For at vi skal kunne fortsette utviklingen på mat- og reiselivsopplevelser, må det konvensjonelle landbruket fortsatt verdsettes gjennom landbruksoppgjøret, og rammene må stadig trappes opp i takt med et stigende prisnvå.

Johan Petter Skogseth, ordfører Frosta kommune
Ida Stuberg, ordfører Inderøy kommune (for tiden i permisjon)