Det smakes på 100 prosent norsk storfekjøtt. Kåre Peder Aakre, Trond Hodne og Asbjørn Helland. I bakgrunnen restaurantsjef på McDonald's Steinkjer, Sverre Jønnum.

- Kvalitet er nummer én i alle ledd, fortalte Stian Åsen i McDonald's, da styret i Nord-Trøndelag Bondelag var på besøk hos McDonald's på Steinkjer. Styret hadde fått invitasjon fra McDonald's Norge AS, og besøket hadde til hensikt å gi en introduksjon i hvordan restaurantkjeden tenker og jobber med kvalitet og råvarer.

McDonald's er Norges største restaurantkjede med 73 restauranter og en omsetning på 1,2 milliarder kroner. Steinkjer er den nordligste restauranten.

- Vi er stolte av vårt samarbeid med norsk landbruk, 80 prosent av råvarene er norske, fortalte Stian Åsen under besøket. Det importeres salat på vinteren og brødet er svensk. Det er Nortura på Lillehammer, som lager hamburgerne av rent norsk storfekjøtt. Det er utviklet en egen potet, Inovator, som dyrkes på 30-40 gårder i Norge og som foredles av Findus. McDonald's har også samarbeid med TINE og BAMA, mens isen kommer fra Henning Olsen.Stian Åsen i McDonald's viser fylkesleder Asbjørn Helland sjekklista for restauranten. Her er det strenge krav til både råvarer og hygiene.

De har hatt en runde, der alle ansatte har vært på gårdsbesøk, dette for å bevisstgjøre jobben som blir gjort på gårdene. Restaurantkjeden ville fortelle de ansatte om råvarene på en annen måte. Kundene har også mulighet til å finne ut hva maten inneholder. McDonald's bruker embalasjen i restaurantene til å fortelle om råvarene og hva de består av. Kundene har også tilbud om å dra på gårdsbesøk som kvalitetsspeidere.

McDonald's sier at de aldri går på kompromi med kvaliteten på råvarene, de har svært strenge krav til sine leverandører - et kvalitetsstempel for de som leverer til kjeden.

Siste nytt er en måler som viser holdbarheten på isbergsalaten.

Besøket ble avsluttet med lunsj. Kåre Peder Aakre, Brita Buan, Stian Åsen, Sverre Jønnum, Asbjørn Helland, Trond Hodne og Johan Kristian Daling.