Dette forslaget fremmes av Sparbu Bondelag og Nord-Trøndelag Bondelag i en felles høringsuttalelse til reguleringsplanen for E6 Sparbu-Vist. E6 skal få midtdelere og gang- og sykkelvei, og en rekke avkjørsler skal sanneres, noe som krever nye lokalveier inn til større kryss.

- Vi har en vei, og vi må innse at slik er det. Vi er også avhengig av en god ferdselsåre for å få transportert våre råvarer og foredlede varer. Noen vil alltid bli berørt av nye veiprosjekter, og da er det viktig å minimere skadene. Det kunne vært gjort her også, om det hadde vært tenkt annerledes, sier leder Leif Andreas Kvitvang i Sparbu Bondelag.

Leif Andreas Kvitvang i Sparbu Bondelag hadde ønsket seg en bedre dialog med Vegvesenet.Misfornøyd med prosessen
Han er ikke fornøyd med den prosessen Statens vegvesen har kjørt i denne saken.- De ber oss inn på møte og ber om tilbakemeldinger. Men når vi spør hva de vil gjøre med innspill de får, svarer representanten for Vegvesenet at de ikke vil gjøre noe. Er det da bare en standard prosedyre de kjører bare for å ha gjort det? spør Kvitvang.

Reguleringsplanen ble vedtatt i Steinkjer kommunestyre 20. juni. I sakframlegget er høringsuttalelsene referert og kommentert av Vegvesenet. Om Bondelagets forslag om bro over E6 og senking av veien, alternativt å legge E6 i kulvert, vises det til kommentarer til grunneiernes forslag om kulvert.

"En slik kulvert har en kostnad som langt overskrider tiltakene i dette prosjektet. Lignende prosjekt koster fra 200 mill. kr. og oppover. Et slikt tiltak må evt. inngå i framtidig utbygging av firefelts veg," skriver Vegvesenet.

Midtdelere og gang- og sykkelvei på Mæresmyra vil legge beslag på dyrkajorda. (Foto: Brita Buan)
Bevar dyrkajorda

Bondelagene har også krevd at det alternativet som tar minst dyrkamark, må prioriteres, og at det gjøres tiltak for ytterligere å minske bruk av matjord. Også Fylkesmannens landbruksavdeling har påpekt at det valgte alternativet beslaglegger mye dyrka jord, uten at det foreslås andre alternativer.

Når denne og flere avkjørsler saneres, blir det opptil 3,5 kilometer lengre vei til teigene på motsatt side av E6. (Foto: Brita Buan)Ifølge reguleringsplanen vil det gå med 57,3 dekar dyrka jord. Omtrent halvparten går med øst for E6 mellom Vist og Mære, hvor det skal anlegges gang- og sykkelvei. Ellers går det med dyrkajord til bygging av nye adkomstveier. Steinkjer kommunestyre vedtok at den nye Holanveien skal legges lengst mulig vestover for å spare dyrka jord.

- Bondelaget vil peke på at normalene for utforming av gang- og sykkelveier og firefelts motorvei er for arealkrevende, og at det finnes mer arealbesparende måter å anlegge veier på. Det bør kunne tas hensyn til smalere løsninger når matjord bygges ned, heter det i uttalelsen fra fylkeslaget og Sparbu Bondelag.

Bondelaget er også opptatt av at gårder med jord på begge sider av E6, vil få store ulemper når avkjørsler skal sanneres. Noen får opptil 3,5 kilometer lengre vei til teigene på motsatt side av E6. Nettopp derfor mener Bondelaget at det må finnes andre løsninger, som nedsenking av E6 med bro over.