- Uten bønder og landbruk hadde det vært lite råvarer å bearbeide for den landbruksbaserte næringsmiddelindustrien, sier Kvitvang.

Denne industrien står for 16 prosent av norsk industris samlede produksjonsverdi, og har 15 prosent av alle sysselsatte – 35.000 i tallet.

Helt avhengig
- Norsk næringsmiddelindustri er helt avhengig av en norsk landbruksproduksjon. Vi har også behov for en viss beskyttelse og tollmur for å kunne opprettholde næringsmiddelindustrien på det nivået vi har i dag, sier administrerende direktør Gaute Lenvik i NHO Mat og bio.

Leif Andreas Kvitvang leverer i år 310.000 liter økologisk melk til Tine, nok til å produsere 31.000 kilo hvitost. For ti år siden leverte han 110.000 liter melk.

Landbruket har de siste 15 årene hatt nesten dobbelt så høy framgang i arbeidsproduktiviteten som industrien, ifølge Statistisk sentralbyrå.

- Jeg har vært med på effektiviseringa, ja, fastslår melkebonden fra Sparbu i Nord-Trøndelag. Han er fortsatt alene om drifta. Kona Marthe har full jobb utenom gården, men deltar ved behov. I tillegg leies det inn noe hjelp.

- Da jeg var gutt, jobbet begge foreldrene, bestemor og en dreng på gården. Det setter utviklinga i perspektiv, sier han.

Ny teknologi
Effektiviseringa har ikke vært mulig uten investering i ny teknologi. Siden han tok over gården for ti år siden, har han investert for 5 millioner kroner på egen gård. I tillegg har han investert i nye, moderne maskiner sammen med andre bønder i et maskinlag.

Modernisert fjøs med melkerobot og delvis automatisert fôring gjør hverdagen lettere. Men arbeidsmengden har likevel økt. For eksempel krever det mer arbeid å drive gras- og kornproduksjon på 800 dekar enn på 350 dekar som han hadde før. Og med 40 kyr i stedet for 20, blir det flere kalvinger og mer dyr å ta seg av.

- Uten de investeringene som er gjort, er det ikke sikkert jeg hadde holdt på med melk i dag. Men det er viktig å tjene penger for å kunne forsvare investeringene, sier Kvitvang.

  • Denne artikkelen har tidligere stått på trykk i annonsemagasinet Verdier i mat, som var bilag til Dagens Næringsliv. Les hele magasinet her.