Suksess fra første stund

  • Tips en venn om denne siden

Søstrene Thrine Bye Heggum og Ine Bye Rossetnes opplever stor pågang av folk som vil ha tak i klærne de skal lage.

GLEDER SEG: Søstrene Thrine Bye Heggum og Ine Bye Rossetnes utgjør Traktorpikene. I løpet av neste år skal de starte salget av sine egendesignede arbeidsdresser.

En knallrosa varebil står parkert på gårdstunet på Heggum gård i Grong. Den vekker oppsikt i seg selv, og snart skal den fylles med klær. 



Søstrene Thrine Bye Heggum (33) og Ine Bye Rossetnes (41) har fått en svært god start på firmaet sitt, Traktorpikene. Selv om ikke et eneste plagg er er klart for salg, har interessen vært så stor at de sannsynligvis ville solgt i bøtter og spann om de hadde kunnet selge klærne allerede nå.

Se video:

Planen til de to er å selge arbeidsklær for kvinnelige gårdbrukere og kvinner i uteyrker. I første omgang er det snakk om en arbeidsdress tilpasset feminine former.

Har hatt ideen lenge


Ideen om å lage arbeidsklær for kvinner, har de hatt i flere år, men det var på seinsommeren i fjor at de valgte å gjøre noe ut av planene. Innovasjon Norge har støtet dem med 230 000 kroner. Hele tiden har de jobbet jevnt og trutt med produktutviklingen.


- Da vi startet, visste vi ikke om dette var bra eller ikke. Kundene kunne jo synes det var harry eller en dum idé. Nå viser det seg at vi har truffet med konseptet, sier Heggum.


Hun er odelsjente på Heggum gård, og sammen med søsteren Ine er hun i ferd med å få fram noe som har manglet på markedet. 



Traff spikeren på hodet


Fargerike arbeidsklær spesialdesignet for kvinner har nemlig vært en mangelvare.  Det fikk de flere bekreftelser på under landbruksmessa Agrisjå i Stjørdal i august. Søstrene hadde med seg et lass med logo-t-skjorter. De ble raskt utsolgt.


- Til slutt var det noen som spurte om de kunne kjøpe t-skjortene vi hadde på oss, sier Rossetnes.


KNALL ROSA: Sterke farger og tydelig logo er viktig. Disse t-skjortene har blitt så populære at det nå er ventelister.
De to legger ikke skjul på at Agrisjå var et kjempeløft for Traktorpikene. Stadig flere oppdager det lille firmaet, og de får daglig flere følgere på Facebook. Selve t-skjorten har nesten blitt et samleobjekt, og det er nå venteliste på å få seg den rosa t-skjorta med logo.

Under utvikling


Selv om t-skjortene har slått an i markedet, er det ikke dette de to skal selge. Det er arbeidsdresser. Prototypen er fortsatt under utvikling, og det skal gjøres flere tilpasninger før den endelige modellen er klar og kan settes i produksjon.

For å få råd og veiledning om designet og produksjonen, har de kontaktet bedriften Fjellrypa i Hedmark. Her designes og produseres også klær som tar hensyn til kvinnens anatomi. 


Traktorpikene er imidlertid det eneste norske firmaet som utelukkende vil lage arbeidsklær for kvinner. Det har vakt interesse også hos investorer. Flere tok kontakt med Heggum og Rossetnes da de hadde stand under Agrisjå.



Produseres i utlandet


Sidene de første planene om en arbeidsdress ble utarbeidet av søstrene, har de endret mye. En av de første ideene var å lage en termodress. Nå har de satte dette på vent til fordel for å lage en dress som er pustende, vanntett og smussavvisende. Hvor plaggene skal produseres, er ikke avgjort, men det blir ikke i Norge.

- Å lage klærne her blir for dyrt. Vi har fortsatt ikke lagd noen avtale med en fabrikk, men satset på at vi får dressene produsert et sted i Europa, sier Heggum.



Skulle gjerne vært flere


De siste månedene har vært svært travle for søstrene. Ifølge de to skulle de helst ha vært seks personer, ikke bare to. I tida framover blir det mye testing av produkter. Men det trengs også assistanse på andre områder.


- Vi trenger blant annet hjelp med den økonomiske rådgivningen, sier Rossetnes.



GÅRDSBUTIKK: På Heggum gård skal det også bli gårdsbutikk med tiden. Thrine Bye Heggum og Ine Bye Rossetnes viser fram.


Søstrene er opptatt av at de får drevet med kjernevirksomheten, nemlig å utvikle klær, mens alt det andre blir satt bort til fagpersoner.


- Det er helt nødvendig når vi har blitt så store så fort, sier Rossetnes. 


Den raske veksten har blitt lagt merke til, og de blir stadig kontaktet av firmaer og enkeltpersoner som vil bidra på en eller annen måte.


- Alle har kommet til oss. Dette er helt nytt for oss, sier de to.


Når arbeidsdressene er klare for salg, skal de selges på tre steder; gjennom en nettbutikk, fra gården og ved at de to kjører rundt med plagg i sin rosa varebil. Søstrene ser også på utsalg hos andre etablerte butikker og kjeder, men ingenting er bestemt.

Har sjekket markedet


I utviklingsfasen av klærne har de sjekket hva som allerede finnes av arbeidsklær for kvinner. Det som finnes er først og fremst verneklær for bruk i skogen samt hageklær.
Klær utviklet for klimaet på New Zealand, er imidlertid lite egnet for det kalde og våte klimaet vi har i Norge.


Ved å finne et særpreg for plaggene sine som nøytrale farger, kvinnelig passform, kraftige og robuste materialer, skal de skille seg ut. Plaggene vil også koste noe mer, men dette tror ikke søstrene vil by på store problemer.

Artig å lykkes


Interessen for klærne er allerede  så stor at Heggum og Rossetnes gjerne skulle sett at de hadde mulighet til å selge dem allerede nå. Samtidig er de glade for at de får kvalitetssikret produktene skikkelig før de legges ut for salg.


Søstrene har høyst forskjellig bakgrunn. Mens Rossetnes er utdannet barnevernspedagog og har mellomfag i psykologi, er Heggum utdannet interiørdesigner. Men det aller viktigste er at de er gårdsdamer og at de selv har sett nødvendigheten av å utvikle klærne.


- Det skaper troverdighet. Samtidig er det greit å vise at en ikke trenger å være to fancy damer i 20-årsalderen for å lykkes med dette, sier Rossetnes.

Tekst og foto: Håvard Zeiner

 

logo KTL

Nyhetsbrevsamling

Da er nytt nyhetsbrev fra kompetanseløftet ute! Informasjon om sluttkonferansen 24. november, og nå er tilskuddspotten på erfaringsgrupper tom! Det er delt ut 600.000 til 94 grupperinger!

Foto: Håvard Zeiner

Kunnskap er gull verdt

Optimismen råder blant bøndene på Ytterøy. Samtidig er de opptatt av å lære nye ting.

Utvidet kompetansekafe - Rådgiversalg

Rådgiversalg - salgspsykologi og metodikk for å synliggjøre gårdbrukerens behov og hvordan rådgivningen gir positiv effekt på driftsresultatet. Hvordan jobber andre bransjer med rådgiversalg, og hvordan ønsker jeg som bonde at dere skal selge dere inn til meg?

Foto: Håvard Zeiner

Potet på programmet

Skal du bli en bedre grønnsaksprodusent, må du følge med på det som skjer. I Levanger lærer de av hverandre.

Kurs i evalueringsmetodikk i landbruket

Som en oppfølging av rapporten fremtidens rådgivningsbehov for bonden, utført av Bygdeforskning, ble det bestemt i arbeidsgruppemøte for rådgivergruppa at KTLskulle kjøre kurs i evalueringsmetodikk for rådgiverorganisasjonene i landbruket. Kurset arrangeres 28.april.

sgk

Kompetansekafe i 16. april - Bioenergi - ferdigvarme

Skjetlein grønt kompetansesenter inviterer til kompetansekafe 16.april. Interessen for bioenergi er stor, og mange er nysgjerrig på bruk av bioenergi i bygg. Kom å få en orientering og diskusjon om økt fokus på bioenergi i byggeplanleggingen.

Våre samarbeidspartnere