Vil endre yrkessjåførforskriften
Bondelaget og Gartnerforbundet peker på at kravene i Yrkessjåførforskriften medfører store kostnader og tidsbruk som ikke står i forhold til virksomhetens om utføres.
Norges Bondelag og Norsk Gartnerforbund tok opp praktiseirngen av Yrkessjåførforskriften da de nylig møtte statssekretær Bård Hooksrud i Samferdselsdepartementet. - Det er urimelig at produsentene må være omfattet av samme krav til yrkessjåførkompetanse som profesjonelle transportører, med transport som hovedaktivitet, understreker de to organisasjonene i et notat som ble statssekretæren til del.
Eksempler på transport
Bondelaget og Gartnerforbundet viser til
- gartnere som frakter blomster og planter til lokale utsalgssteder eller grossister,
- kornprodusenter som frakter korn til mottaksanlegg noen få ganger i/eller etter treskesesongen,
- andre bønder og gartnere som bringer med seg varepartier for salg på Bondens marked eller til et torg.
-Vi ser det som urimelig at disse må være omfattet av samme krav til yrkessjåførkompetanse som profesjonelle transportører, med transport som hovedaktivitet, skriver de to organisasjonene.
Et positivt bidrag
- Det vil være et positivt bidrag for å forenkle arbeidssituasjonen og minske kostnadene for mange av våre medlemmer, og tilsvarende næringsdrivende. hvis vegtrafikkmyndighetene avklarte virkeområdet for forskriften skal være noe mer avgrenset enn den praksis som er i ferd med å utvikle seg, understreker Norges Bondelag og Norsk Gartnerforbund.
Bil brukt til egen drift
Den omtalte forskriftens første paragraf handler om sjåfører som mot vederlag ønsker å drive gods- og persontrafikk. - Så lenge man bare bruker lastebileni egen gårdsdrift/gartnervirksomhet og ikke tar betalte oppdrag fra andre, mener vi en ikke utfører transporttjenester mot vederlag, og derfor ikke trenger å bli omfattet av etterutdanningskravet i forskriften, skriver organisasjonene.
Kontaktperson i Norges Bondelag: Amund Johnsrud.