Mange har vært involvert i arbeidet med landbruksplast gjennom vinteren, våren og nå de siste ukene  etter at vi ba Norsirk as, Plastretur as og Felleskjøpet Agri om en snarlig løsning på landbruksplasten. Dessverre endte det opp med at de interkommunale renovasjonsselskapen ReMidt, RIR (Romsdalshalvøya), Steinkjer kommune, Innherred Renovasjon og Midtre Namdal Avfallsselskap har stengt sine mottak for landbruksplast permanent. De fikk ikke avtale med returselskapet Norsirk as som er en av de to returselskapene som har tatt produsentansvar for landbruksplast. Norsirk lanserte i stedet en mobil løsning for innsamling av landbruksplast.

Trøndelag Bondelag har brukt mye tid på mediearbeid om saken de siste ukene, og sendte en henvendelse til Norsirk as med vår reaksjon på å bli fremstilt som at bondelaget har vært samarbeidspart for den nye mobile løsninga. Dette har vi fått en formell beklagelse på, og Norsirk as har henvendt seg til Norges Bondelag. Vi har påpekt at det kan være en god vei å gå hvis den mobile innsamlinga skal være en nasjonal løsning og at det må være avtaler på plass for de aktørene, også våre lokallag, som velger å bli med i et eventuelt samarbeid der.

Arnt Ove Løvås i fylkesstyret har bidratt i arbeidet, og for å prøve å forklare systemet rundt ordninga med retur av landbruksplast sendte vi ut følgende til media denne uka: 

Arnt Ove Løvås

Landbruksplast på 1-2-3!

  1. Miljøavgift
  2. Produsentansvar
  3. Mottak og innsamling

Landbruksplast er rundballeplast, siloplast, fiberduk, solfangerfolie, kanner, plantebrett, storsekker som kalles PP-sekk og brukes til f.eks til gjødsel og såkorn – rett og slett plast som brukes i landbruket av bønder og gartnere.

1 Miljøavgift

Retursystemet av landbruksplast er en frivillig ordning som kom i gang for rundt 30 år siden. For å drifte/finansiere ordninga så setter de som importerer og skal selge plasten en miljøavgift pr kg plast. Dette betaler bonden når plasten kjøpes inn og miljøavgifta skal stå på fakturaen/kvitteringa. Denne miljøavgifta skal sikre at bonden kan levere brukt plast hos godkjent mottak uten å betale flere avgifter for det.

2 Produsentansvar

I ordninga for retur av landbruksplast har Plastretur AS/Grønt Punkt og Norsirk AS tatt produsentansvar for landbruksplasten og forvalter pengene (miljøavgifta) i ordninga. Produsentansvar handler om at produsenter og importører tar ansvar for produktet hele veien fra og med produktet produseres, settes i markedet og også når det blir avfall. Plastretur AS har vært med i returordninga for landbruksplast helt siden starten, mens Norsirk AS kom inn for snart to år siden.

3 Mottak og innsamling

For å være et godkjent mottak av landbruksplast må renovasjonsselskap, transportører eller andre aktuelle foretak ha avtale med enten Plastretur AS/medlemskap i Grønt Punkt eller Norsirk AS. Innsamlinga skjer på flere måter, alt etter hvordan det er organisert i et område eller bonden har funnet en løsning som fungerer for sin gård.

Mange gårdbrukere har funnet det praktisk å levere landbruksplast i åpningstidene hos kommunenes renovasjonsselskap. Noen har valgt å kjøpe plastpresse for å levere hos Felleskjøpet Agri og deres transportopplegg. Noen lokale bondelag organiserer innsamling en eller flere ganger årlig på et avtalt innsamlingssted og det hentes etter avtale med transportør eller noen velger å leie eller kjøpe en container som tømmes etter avtale.

Plasten som bonden leverer etter bruk, skal være så ren som mulig. Det vil si ristet av mest mulig sand, jord, stein og fôrrester når den leveres. I tillegg skal plasten være sortert i de ulike typene landbruksplast. Fraksjoner som de vil kalle det de som jobber med dette til daglig.

Så til slutt

Det skal være enkelt for bonden å levere landbruksplasten, og det skal være innenfor rammen av miljøavgifta. Bonden skal ikke være nødt til å betale ekstra avgifter ut over det å transportere plasten til nærmeste godkjente mottakspunkt. Når mottakspunkt legges ned, blir avstandene til neste mottakspunkt lengre og bonden må bruke tid og mer penger på å finne andre løsninger. Returordninga for landbruksplast må være forutsigbar og enkel for bonden å finne ut av. Miljøavgifta må forvaltes effektivt og godt slik at landbruksplastens ferd fra gårdsbruket til gjenvinningsanlegg ikke blir for kronglete og lang.

Målet er at all landbruksplast blir samlet inn og gjenvunnet. Innsamlingsgraden de senere år har ligget oppunder 90%!

 

Mange lokallag har bidratt med informasjon og jobbet for løsninger lokalt

Ingrid Melhus i Inderøy Bondelag har vært en aktiv og god bidragsyter for å få fram informasjon om situasjonen lokalt. I påvente av en løsning satte bondelagene Sandvollan og Inderøy i gang en lokal innsamling av landbruksplast i samarbeid med Veglo i slutten av juni. Ønsket på Inderøy var at det lokale mottaket gjennom Innherred Renovasjon skulle gjenåpnes. Det var åpent et par timer en gang i måneden, og tilbudet ble benyttet av mange. Tor Ivar Barstad i Ytterøy Bondelag måtte avtale med Børstad Transport da Veglo ikke har hentet plast som avtalt denne vinteren/våren. Han nevner at det var enkelt for mange å ta med seg et lass til mottaket på Mule for å få unna plasten. Den løsninga har fungert lenge vil bli savnet.  Kjell Joar Sunnset i Hølonda Bondelag har jobbet aktivt for å sikre at landbruksplasten på Hølonda er sendt til gjenvinning. De opplevde opphoping da lokal transportør sluttet hente plast. Det ble en sesong i fjor da løsninga ble å leie transport som leverte på ReMidt sitt mottak på Hofstad. Her ble også Veglo løsninga denne gangen, og han melder at det har fungert godt. Rennebu Bondelag og Rindal Bondelag organiserer innsamling av landbruksplasten i samarbeid med kommunen ettter at de lokale mottakene hos ReMidt ble stengt allerede i starten av 2024.

Liste over private aktører som har mottak av landbruksplast i innsamlingsordningen for landbruksplast finner du i denne artikkelen. Bruk også kartene som ligger i lenker i feltet til høyre.