Årets Lokallag i Sør-Trøndelag Bondelag
Blant mange gode lokallag i Sør-Trøndelag Bondelag vil fylkesstyret utnevne Oppdal Bondelag til Årets Lokallag 2018. En kjempeglad og rørt lokallagsleder i Oppdal Bondelag, mottok prisen på vegne av lokallaget under årsmøtet til Sør-Trøndelag Bondelag 21. mars.
Oppdal Bondelag tok tidlig tak i situasjonen med tørken som også rammet Oppdal sommeren 2018. Lokallaget var aktive pådrivere for å få i stand løsninger for fôrsituasjonen til sine medlemmers beste. Lokallaget har også jobbet med pelsdyrnæringa sine utfordringer i forhold regjeringas forslag til næringsforbud. Dette er et arbeid lokallaget har jobbet med over lang tid. Det har vært møter med sentrale politikere og oppslag i presse for å få fram næringas syn.
Oppdal Bondelag har god dialog med lokalåresse og sørger for at avisa Opp, Opdalingen og Radio E6 har jevnlige drypp om hva som skjer i landbruket, både lokalt og nasjonalt. Lokallaget har en godt oppdatert facebook-side som sikrer god informasjon til medlemmene og andre.
Oppdal Bondelag har satt i gang prosjektet "Bondens Medarbeider" hvor 6. og 7. klasse har flyttet noe av undervisningen inn i lokale fjøs og følger en bonde gjennom ett år. Dette har gitt presseoppslag både lokalt og i Adresseavisen. Oppdal Bondelag har også "pushet på" prosjektet Miljøvennlig landbruk om innlevering av landbruksplast og jernskrap.
Vi gratulerer Oppdal Bondelag som Årets Lokallag 2018 i Sør-Trøndelag Bondelag. Med på hedersbevisningen følger 5000 kroner og en nominasjon til Årets Lokallag i Norges Bondelag:-)
"Bondens medarbeider"
"Bondens medarbeider» er et yrkesorientert utdanningsprogram i barneskolen som ble startet opp i februar 2018 i Oppdal. Og vi har fått leder i Oppdal Bondelag til å skrive litt om dette prosjektet som også har fått en del medieoppmerksomhet.
Bakgrunnen for prosjektet var at leder i Oppdal Bondelag mottok en henvendelse fra rektor ved Midtbygda og Lønset skole, Kjell Braut om å utvikle et gårdssamarbeid.
Vi i Oppdal Bondelag brukte god tid på planlegging av prosjektet. Vi dannet ei prosjektgruppe med rektor, lærer, 3 bønder, samt leder for Oppdal bondelag og Lønset bondelag og utviklet en kravspesifikasjon med mål om å gi elevene fra 2 klassetrinn - 5. og 7. trinn - praktisk tilnærming til bondeyrket.
Rektor og lærere har gjort et godt forarbeid i å knytte gårdsprosjektet opp mot læreplanmålene i skolen. Vi har også hatt fokus på at det elevene lærer i de oppgaver de utfører kan knyttes inn i de teoretiske fagene på skolen.
Elevene i 5. og 7. klassetrinn er fysisk med på de aller fleste oppgaver hos en melkeprodusent og en sauegard en dag i måneden i hele skoleåret. Elevene er i full gang med prosjektet og avslutter 1. skoleår med «Bondens medarbeider» i juni 2019.
Temaplan og mål som er utviklet:
Periode |
Sauefjøs |
Kufjøs |
Mål |
September |
Sauesanking |
Kalving Innhøsting Merking |
-beskrive landskapsformer og geografiske benevnelser ved å utforske landskapet nær skolen og hjemmet -samtale om regler som gjelder for opphold i naturen og kunne praktisere sporløs ferdsel -sikkerhet -hygiene |
Oktober |
Veiing Utplukk slakt og livlam Slakting |
Klargjøring til vinter Utplukk slakt Innsett av dyr Klipping |
-velge passende måleredskaper og utføre praktiske målinger i forbindelse med dagligliv
|
November |
Innslipp Inndeling innhengninger
|
Fjøsstell Foring |
-praktisere regler for god hygiene -fortelle om en valgt vare og hvordan denne inngår i varesystemet fra produksjon til forbruk |
Desember |
Gårdsmat Paring |
Gårdsmat Inseminering Dyrlege Medisinering Vaksinering |
-lage trygg mat -forstå enkel merking av varer -Diskuter hva mattrygglek og trygg mat innebærer -vurdere, velge og handle miljøbevisst -forklare sammenhenger mellom naturressurser, næringer, bosetning og levevis |
Januar |
Ordinær drift Dyrlege Medisinering Vaksinering |
Ordinær drift |
-fortelle om dyr og samtale om hva god dyrevelferd er -fortelle om egen familie én til to menneskealdrer tilbake og om hvordan levevis og levekår har endret seg -fortelle om hvordan jordbruket forandret levemåten i Norge og Norden og beskrive hovedtrekk ved bronsealder og jernalder |
Februar |
Scanning Foring |
Bearbeiding melke og kjøttprodukter |
-forklare hvordan produksjon og forbruk kan føre til ødeleggelse av økosystemer og forurensning av jord, vann og luft, og drøfte hvordan dette kan hindres og repareres |
Mars |
Klipping Klipping av kløver HMS |
Drektighetskontroll HMS |
-diskutere produktinformasjon og reklame for ulike varer -samtale om industriprodusert mat og mat produsert i storhusholdninger |
April |
Klargjøring lamming |
Klargjøring av utstyr Sliping kløver |
|
Mai |
Lamming Merking Utslipp Vårbeite Gjerdearbeid Rydding av silo/rundballplast |
Våronn – gjødsling Rydding av silo/rundballplast |
-samtale om livssyklusen til noen plante- og dyrearter -beskrive hvordan og drøfte hvorfor vi kildesorterer
|
Juni |
Våronn-gjødsling Vårbeite Beiteslipp |
Utslipp Setring Gjerdearbeid |
-undersøk og diskuter faktorer som kan påvirke frøspiring og vekst hos planter -undersøke og beskrive planter og forklare funksjonen til de ulike plantedelene -gi eksempel på et kretsløp i naturen med utgangspunkt i biologisk nedbrytning |
Ved avslutning av prosjektet vil elevene få utdelt kompetansebevis som et minne om den innsatsen de har utført i et høytidelig møte der også foreldre inviteres. I dette kompetansebeviset synliggjør vi alle samarbeidspartnerne og legger ved bilde av eleven sammen med den ansvarlige bonde og / eller et dyr som eleven har møtt i sitt arbeid.
Vil dere vite mer om prosjektet "Bondens Medarbeider", så ta gjerne kontakt med Kari Toftaker: kari.toftaker@oppdal.com, mobil: 975 39 790.