Rogaland Bondelag (RB) var presentert av Marianne fra kontoret og Stig Fagerland (som er praktikant fra Universitet i Stavanger dette semesteret).

Ungt Entreprenørskap er en ideell landsomfattende organisasjon som sammen med utdanningsforbundet, næringslivet og andre aktør arbeider for at unge skal utvikle kreativitet, skapergleder og øke troen på seg selv. Ungt Entreprenørskap ville sammen med RB utfordre elevene ved Lye ungdomskule til å komme bruke sin kreative side og tenke nytt.

Mandags morgen hadde Marianne og Stig en liten presentasjon for ca. 150 elever om Bondelaget, arbeidet som gjøres og hvilke arrangementer RB årlig for gi informasjon til forbruker og øke bevisstheten for valg av norske produkter. Stig snakket om viktigheten selvforsyning, beredskap og jordvern i Norge. Avslutningsvis i presentasjonen fikk elevene, som skulle ble delt i grupper, en case hvor de skulle arbeide med og presentere for Marianne og Stig.

Casen til elevene: Kom med gode, spennende og nyskapende forslag til hvordan vi i Bondelaget kan få ut informasjon om norsk matproduksjon slik at forbrukeren i større grad velger norske produkter? Hva trenger folk nå vite? Hvor kan det være lurt å fortelle om det og ikke minst HVORDAN skal vi gjøre det?

Tirsdag var Marianne og Stig tilbake på Lye Ungdomskule. Sammen med Ingjerd som arbeider på skolen skulle de være jury, se alle elevene presentere sine løsninger og til slutt kåre vinnere i 4 ulike kategorier. Kategoriene var: beste samarbeid, beste presentasjon, beste idé og Superstargruppa (beste total gruppe).

Elevene hadde mange gode kreative idéer og tanker om hvorfor og hvordan forbrukerne i Norge skal velge norsk mat – og var særlig opptatt av antibiotikabruk, jordvern, merking av opprinnelsesland og jordvern. De hadde laget fine presentasjoner på store plakater eller ved bruk av PowerPoint, noen hadde spilt inn egne filmer – alle like gode. Engasjementet blant elevene var høyt og blant tilbakemeldingene gikk disse temaene igjen:

- Øke prisen på importerte matvarer og senke prisen på norsk produsert mat

- Ta i bruk sosiale medier for å fremme norsk produsert mat, unge er mest aktive på Tiktok.

- Merking av matvarer i dagligvarebutikken. Elevene var stort ett enige om at merking av opprinnelsesland på produkter er merket for dårlig.

- Få opplæring av matproduktsjon og landbruk inn i pensum på ungdomskolen

- Økt kunnskap om hvordan mat produseres i Norge versus andre land

Tiktok var det sosiale mediet elevene absolutt fenger unge mest, og RB ble absolutt oppfordret til å opprette en egen konto der. Flere av presentasjonen inneholdt egne filmsnutter som nå kan ses på Tiktok under emneknaggene:

#norskekakaobønder

#heisenburgersjren

#norskmat2

Har du Tiktok bør du absolutt sjekke ut de kule filmsnuttene elevene ved Lye ungdomskule har laget om hvorfor velge norsk mat.

På tirsdag ble dagen avsluttet med kåring av vinnerne.

Vinneren av beste idè ble presentert av elevene Silas, Nicolay, Mikolaj og Torge som går i 10. klasse. De sier at for å få økt bevissthet rundt norsk matproduksjon vil de utvide konseptet rundt Åpen Gård. Invitere ungdommer og skoler ut på gårder i alle kommuner, åpne for praksisfag i landbruket slik at ungdom får en større forståelse for faget. De presenterte også en idé om klippekort for barn, hvor de får merke for hver gang de har besøkt en gård.

Superstargruppen ble en ung gjeng fra 8 klasse (Astrid, Lisa, Smilte, og Miriam) som laget en humoristisk film om hvorfor spise norsk mat. For å øke bevisstheten rundt norsk mat mente de RB skulle ta i bruk Tiktok og legge ut humoristiske filmer med et budskap.

Det var 2 læringsrike og morsomme dager for Marianne og Stig. Det var fint å se engasjementet for norsk mat og landbruk hos elevene. De takker for invitasjonen og innspillene fra Lye Ungdomskule