Dag 4 i lagmannsretten om baneNOR saken
Dag 4 er nå ferdig i saken "fastsettelse av gjerdeplikt langs sørlandsbanen" og i dag var det partsforklaring
Bane NOR tok i dag en gjennomgang av hvilket arbeid som blir gjort i dag og hvilke kostnader generell gjerdeplikt vil ha. Det ble også lagt frem hvilken handlingsplan som foreligger i dag for å redusere dyrepåkjørsler.
Laurits Stokkeland fortalte om historikken til jernbanen i sitt hjemområde og samarbeidet med BaneNOR som har vært godt. Dette endret seg imidlertid over årene og i 2019 ble det behov for å danne et grunneierlag da gjerdingen var sporadisk og stykkevis, samt at det var vanskelig å få erstatning for påkjørte dyr. Dialog og møter ble også vanskelige å få til og det beskrives endrede holdninger hos Bane NOR. Det ble også tatt opp problematikken om at gjerdene som ble satt opp ikke er egnet for storfe.
Det ble gitt en innføring i endringer og utviklingen i husdyrhold og utnyttelse av ressursgrunnlag opp igjennom årene i forhold til politisk bestemmelser som er gjort opp gjennom årene og viktigheten av beiteressursene.