Kommunikasjon på ledermøte i Østfold Bondelag 2019

- Dere er alle kommunikasjonsansvarlige på vegne av norsk landbruk, innledet Guri Størvold. I salen satt nærmere 50 lokale tillitsvalgte fra Østfold Bondelag, samvirkets organisasjoner, Fylkesmannen, Fylkeskommunen og andre samarbeidspartnere som var samlet til 2 dagers ledersamling.
Jeg er partner og daglig leder i kommunikasjonsbyrået Zynk, men jeg er også «Boinveitj fra Trøndelag», innledet Guri Størvold. – Jeg har veldig sterke følelser for bonden, og vil at dere skal lykkes.
Hva er omdømme egentlig?
– Det handler om at vi har tillit til noe, vil kjøpe fra, vil jobbe hos, være villig til å gi en høyere pris, være villig til å gi bedre rammebetingelser til. Det er dette et godt omdømme kan veksles inn i. Dere i landbruket har vært spesielt gode på å veksle inn dette i forhold til målgruppa politikere, men har dere lyktes like god hos forbrukeren eller media, utfordret Størvold.
Største trussel
- Hun viste til dokumentasjon og undersøkelser som gir oss grunn til å tro at folks største bekymringer er knyttet til klima. Mao forhold som er nært knyttet til matproduksjon. - Uten at dere tar kontroll vil omdømmet gradvis kunne bli dårligere, og kjøttdiskusjonen i forhold til klima er den sterkeste driveren på denne trenden. Dyrevelferd er den neste på lista.
Troverdig kommunikasjon
Den negative omtalen knytter seg i høy grad til landbruksnæringen samlet, mens vi ser en mer balansert omtale av bonden. Det er med andre ord mer tillit til bonden enn landbruket generelt, noe dere bør utnytte i kommunikasjonen.
I en nylig gjennomført undersøkelse får landbruket «juling» for at vi i for liten grad har tillit og gjør nok i forhold til klima. Utfordringen ligger i å komme på banen med hva som gjøres av klimatiltak i landbruket, og dokumentere norsk kjøttproduksjon sin fortreffelighet knyttet til kortreist, balansert kosthold, naturmangfold og bærekraft.
Noe av svaret ligger i evnen til å kommunisere, men også argumentasjonen om «at det er bedre å produsere det her enn langt unna med mer utslipp» må dere jobbe med. Vi må ta inn over oss at det er et klimaavtrykk også av produksjon i Norge, og vi må vise at vi også her vil produsere mer klimavennlig.
6 råd for et bedre omdømme
- Løs det egentlige problemet. Man kan ikke kommunisere bort problemer. Sørg for ærlig kommunikasjon ellers vil folk kunne tro mer på såkalte avsløringer enn vår kommunikasjon
- Vær relevant – ikke gråt for egen syke mor. Finn «nøkkelen» til hva vi i landbruket kan løse, og prioriter det. Landbruket må være svaret på noe.
- Lag fortellingen om framtidsjordbruket; unge bønder, innovasjon, teknologi, dyrevelferd
- Bli enig om landbrukets løsninger på klimautfordringene, og ta en offensiv rolle (ikke defensiv offerrolle) og stå for at ja vi har utslipp, men det har vi tenkt å gjøre noe med.
- Levere på trygg og kortreist mat. Vi må akseptere forbrukerens syn på dyrehold, og selv om dere vet mer så må dere forstå hvordan forbrukeren tenker
- Sett bonden i sentrum; bonden fram gjerne på bekostning av traktoren. Den selvstendige, næringsdrivende, bedriftseieren, gründer osv
Og til slutt; Lytt, med begge ørene, til hva forbrukeren sier.