Først ut var Anya Seeberg Liaaen fra Matmagasinet NORD som fortalte medlemmene om hvordan de kunne gjøre seg attraktive for matbladene og media generelt. Hvordan kunne de fange forbrukernes oppmerksomhet?  Et av tipsene Anya kom med var å bli best på noen få ting – ikke gape over for mye. Finn din egen nisje og den beste måten du kan presentere deg og varen din på. Ta gjerne noen gode bilder som forteller om stedet og produktet. Gode bilder og en tydelig, god historie rundt produktet selger produktet både til media og til forbrukerne. Historien bør ikke være for lang og den kan basere seg på en eller flere faktorer som forankringen i nærmiljøet, tradisjoner, arv og humor. Og viktigst av alt er kvaliteten på produktet.

Elin Hjortland, seniorrådgiver Innovasjon Norge, fortalte om Innovasjon Norge som samarbeidspartner innenfor lokalmat og reiseliv. Hva prioriteres og hva kan Innovasjon Norge tilby? Lokal kortreist mat er en megatrend i Europa og USA og har også kommet til Norge. Samtidig er helse en sterk og vedvarende trend. Kombinasjonen av helse og lokalmat og en god historie som knytter disse sammen, kan derfor være en potensiell vinner i markedet. Mat er også en viktig del av andre markeder for eksempel reiseliv. Mat er en viktig del av reiseopplevelsen. Eventbyråer knytter til seg kvalitetsleverandører på lokalmat og tar gjerne med de som har en historie å fortelle. Dette gir en ekstra dimensjon til opplevelsen. Hva er vel opera på Åmot om ikke de leverer den gode matopplevelsen i tillegg?

Maskegruppen har inngått en fordelsavtale med Regional Matkultur og Tom Erik Nilsen presenterte firmaet og noe av det de kan tilby medlemmene i foreningen. Maskegruppen en et av landets største grossister og har en lang historie. De har bransjens bredeste sortiment og er svært gode leverandører til sin målgruppe. De har effektive logistikkløsninger som kommer kunden til gode. Per i dag, så leverer de varen til kunden hvis det er satt i bestilling før kl 12 dagen før. Maskegruppen tar miljø på alvor og er Miljøfyrtårnsertifisert. En av flere andre fordeler Maskegruppen har i forhold til små kunder, er at de eier egen emballasjefabrikk – hvor man kan bestille helt ned til 50-100 stk per produksjon.

Selve årsmøtet gikk raskt og uten de store diskusjonene. Årsmøtet vedtok blant annet at foreningen skulle skifte navn fra Regional Matkultur Østfold Akershus til Regional Matkultur Oslofjord og dermed inkludere alle fylkene rundt Oslofjorden; Oslo, Akershus, Vestfold og Østfold. Det ble også vedtatt å øke kontingenten gjeldende fra 1. mai 2015. Det var enighet om at kontingenten for de medlemmene med omsetning på 0-2 millioner kroner, fortsatt måtte holdes forholdsvis lav.

Valgkomitéens innstilling til styret av foreningen ble vedtatt og det nåværende styret består av; styreleder Bent Åge Rustad, Gamle Tårnhuset Restaurant, nestleder Kjell Ringstad, Brødr Ringstad AS, styremedlem Thomas Pedersen, Kringler Gjestegård, styremedlem Elin Klufterud, Bamsrudlåven, styremedlem Astrid Lier Rømuld, Askim Frukt- og Bærpresseri AS og styremedlem Hilde Aukrust, Søndre Oppegård. I tillegg kommer vararepresentant Bente Westergaard, Grønn Gourmet Helleviktangen og vararepresentant (fast møtende) Camilla Grefsli, Østfold Bondelag.

Valgkomitéen består av leder Kjell Tore Grav, Løken Gård, medlem Brith Bakken, Briths Matgleder og medlem Hans Arild Grøndal, Grøndalen Gårdsmeieri.

Det ble vedtatt at det ikke velges observatører til styret jamfør de endrede vedtektene for foreningen.

Link til Regional Matkultur Oslofjord.