Ambisiøst for vekst av lokalmat

Vekst i lokalmat spiller godt sammen med målet om å økt selvforsyning, mener Bondelaget.
Regjeringa har satt et ambisiøst mål om å øke omsetningen av lokalmat og -drikke til 25 mrd kr årlig innen 2035. Nærmere om hvordan denne økningen i omsetning kan gå fra de 11,8 mrd kr det var i 2023, ble presentert i dag, da Landbruks- og matminister Geir Pollestad la fram «Oppskrift for mer lokalmat».
– Det er et høyt mål regjeringa har satt, og vi deler deres ambisjon om å øke lokalmaten og -drikke, sier Bjørn Gimming leder i Norges Bondelag om «Oppskriften for lokalmat».
Målet om økt omsetning av lokalmat og -drikke spiller godt sammen med målet om økt selvforsyning til 50 prosent. – Etterspørselen etter mer norsk mat er en nøkkel, og da er et rikt tilbud av lokalmat og -drikke viktig, sier Bjørn Gimming.
Dokumentet peker ut en retning for hvordan omsetningsmålet for lokalmat og -drikke med spesielle kvaliteter og identitet kan nås. Blant tiltakene i «oppskriften for lokalmat», er utvidelse av ordningen for gårdssalg av alkohol, vurdering av å øke innslagspunktet for offentlige anskaffelser fra 100 000 kroner eksl. mva til 300 000 kroner eksl. Mva, forbedringer innen distribusjon og innretningen på kompetansetilbudet. Regjeringen vil også utrede en nasjonal merkeordning for norsk mat til bruk i serveringsbransjen og sette i gang prosjekt om måltidsturisme. Landbruks- og matdepartementet vil også gjennomføre en verdiskapings- og ringvirkningsanalyse av norsk jordbruksproduksjon og tilhørende virksomheter i distriktene.
– Mat og drikke med en tydelig opprinnelse, har egenverdi. Det skaper tettere kontakt mellom bonde og forbruker.
Bjørn Gimming
– Mat og drikke med en tydelig opprinnelse, har egenverdi. Det skaper tettere kontakt mellom bonde og forbruker, og gjennom eksempelvis Bondens Marked, gårdsbutikker og gårdsturisme kan lokalmat være viktig for omdømmet og forståelsen for verdien av landbruket, sier Gimming.
Lokalmat fra små og større produsenter over hele landet
For Norges Bondelag er det avgjørende at veksten i lokalmat kommer over hele landet. – Lokalmatprodusenter møter de samme utfordringene som bønder flest: de trenger lønnsomhet, risikoavlastning, avløsere, rådgivning og kompetanse. Noe av dette vil vi også følge opp gjennom jordbruksavtalen, sier Gimming.
Når omsetningen av lokalmat skal mer enn dobles, trenger vi små og store produsenter. Det må legges til rette for vekst både hos eksisterende og nye produsenter, og det vil være helt avgjørende å stimulere nye generasjoner til å ønske å produsere for det lokale markedet. Et viktig innspill fra Bondelaget er å brede og varierte tilbud for kompetanse.