Den bevisste matforbrukerens kjedelige valg

Av Guro Breck,
  • Tips en venn om denne siden

Er norske forbrukere utrolig kjedelige butikk-kunder, eller er det slik at forbrukerne aldri har vært mer kvalitetsbevisste, kunnskapsrike, miljøbevisste, helsebevisste, opptatt av dyra og sosialt engasjerte? Begge beskrivelser ble brukt under debatt på Mat og Landbruk Innlandet, og meget mulig er det noe riktig i begge påstander.


Eivind Haalien, kategorisjef lokalmat og spesialiteter i Norgesgruppen, og Dag Henning Reksnes, direktør i Matprat.

Mat og Landbruk Innlandet ble arrangert på Scandic Hafjell i Øyer tirsdag 14. november 2017. Landbruksråd Innlandet samlet 270 tillitsvalgte fra Innlandets ulike landbruksorganisasjoner.

Et av temaene på konferansen var bondens marked i dagligvarehandelen. Forbrukerne vil ha stort utvalg og kvalitetsprodukter, men lavpriskjedene vokser mest. Til å svare på hvordan dette henger sammen stilte Eivind Haalien, som er kategorisjef lokalmat og spesialiteter i Norgesgruppen, og Dag Henning Reksnes, som er direktør i Matprat.

Og det var nettopp Haalien og Reksnes som kom med de noe motstridende påstandene.

Haalien fra Norgesgruppen sa:

- Vi har utrolig kjedelige kunder! Men nå må jeg understreke at det er den tidligere kokken Eivind Haalien som snakker. De fem største middagsproduktene i Norge er kjøttdeig på pasta, kylling, pølse, pizza og taco. Vi har mellom 15.000 og 20.000 varelinjer i våre butikker, men en familie dekker 85 prosent av sitt innkjøp på et år med 150 varer. 10 prosent av produktene våre står for 70 prosent av omsetningen, sa Haalien.

Mens Reksnes fra Matprat sa:

- Forbrukerne har aldri vært mer kvalitetsbevisste, kunnskapsrike, miljøbevisste, helsebevisste, opptatt av dyra og sosialt engasjerte. Men det gjenspeiler seg ikke nødvendig i handling – i dag og i det daglige… Slik sett kan vi si at de også er ufattelig selvopptatte og feilinformerte... Et eksempel er at norske flyreiser til Syden tilsvarer utslippene fra norsk kjøttproduksjon. Likevel flyr nordmenn til Syden som aldri før, og snakker om å ha en kjøttfri dag eller to i uka, sa Reksnes.

Så viste det seg at Haalien og Reksnes nok ikke var så uenige likevel.

Haalien la også vekt på følgende:

- 90 prosent av alle som handler, kjøper varer de ikke hadde planlagt på forhånd. Og salget av lokalmat vokser hvert eneste år. Kundene er opptatt av mat med en historie – de vil ha kunnskap om matvaren og nærhet til den. Jeg har min egen 4H når det gjelder hva kunden legger vekt på: Hurtig, historie, helse, hedonisme (nytelse). Her har altså bonden et økende marked. Vi har ekstra fokus på dette i våre Spar og Meny-butikker. I Spar vi samlet lokalmat i egne hyller, mens vi i Meny-butikkene sorterer etter varegrupperinger, og har spekteret innen de enkelte varetyper samlet på ett sted i butikken, sa Haalien.

Reksnes sa det slik:

- Dyrevelferd vil være den viktigste driveren for forbrukerens valg framover, sammen med bærekraft og ernæring. En spørreundersøkelse viste at 50 prosent av forbrukerne mener at dyrevelferd skal prioriteres foran andre hensyn i matproduksjonen. Dette gir bonden gode muligheter, men det betyr at norsk matproduksjon må bli enda flinkere til å kommunisere sine store fortrinn, og få fram hvor god dyrevelferden i Norge er. Og så må vi huske på at norske bønder lever av volumprodukter, ikke nisjeprodukter. Men også i volumproduksjon går det an å bli flinkere til å bygge historier og merverdi, sa Reksnes.

Han kom også med en liten støtteerklæring til Norgesgruppen:

- Jeg har en viss forståelse for dagligvarekjedene, som skal ha butikker i distriktene, hvor kundegrunnlaget er mer begrenset. Kjedene er også nødt til å ta hensyn til matsvinn, som er et stort problem for oss i Norge. Derfor må det være visse begrensninger på vareutvalget i distriktene, sa Reksnes.

Deretter gikk debatten enda nærmere produsentene, gjennom foredrag fra Morten Andersen i Grøntprodusentenes samarbeidsråd, samt svin- og kornprodusent Sverre Lang-Ree, som ga gode innblikk i hvordan grøntnæringen og en allsidig øko-kornbonde og svinebonde (med kjøttproduksjon til den prisvinnende Santa Kristina-skinka) tenker.


Aud Hove, fylkesvaraordfører i Oppland

Første del av dagen tok også for seg innlandsbonden i bioøkonomien og det grønne skiftet. Etter den bolken kan vi trygt slå fast at framtida = bioøkonomi. Landbruket i Hedmark og Oppland er med – ja, hiver seg gjerne inn i førersetet. Aud Hoves innlegg om bioøkonomi.
Aud Hove, fylkesvaraordfører i Oppland, var klinkende klar om Hedmark og Opplands fordeler: Sterke verdikjeder innen matproduksjon og skog, offensivt og innovativt næringsliv, sterke fagmiljøer og ren energi for ny industri.


Karin Røhne, regionsjef Nortura Øst

Så tok regionsjef Karin Røhne fra Nortura Øst over, og la fram Norturas satsing på det grønne skiftet. Blant eksemplene hun brukte var mulighetene innen avfall: Eggeskall har nå fått to nye bruksområder – den innvendige hinna brukes som plaster på sår som ikke vil gro, og selve skallet brukes i kosttilskudd, siden det er rikt på mineraler. Også slakteavfall fra kylling skal nå brukes til protein i kosttilskudd, etter enzymbehandling i et nytt anlegg. Presentasjonen av Røhnes innlegg

Valgkomiteene i Innlandet

Stor interesse for verv i Innlandet Bondelag

Interessen for lederposisjon og styreverv har vært så stor at valgkomiteen for Innlandet Bondelag har lagt fram to likeverdige innstillinger. – Denne «luksusen» er et sterkt tegn på at det nye Innlandet Bondelag anses som viktig og attraktivt, sier Gustav Grøholt, leder i valgkomiteen.

Grønt fokus for Innlandet – vi ga slowfood til fastfood-Erna

- Innlandet er et tyngdepunkt innen biobaserte næringer; jord og skog. Dette gir store muligheter for Innlandet, sa Erna Solberg på Agenda Innlandet-konferansen. Fra Bondelaget fikk statsministeren slowfood-poteter sammen med flere grønne oppfordringer.

Fantastisk synliggjøring av matregion nummer 1

For et mangfold vi har i matproduksjonen i Innlandet! Gjennom adventstida oppfordret vi folk på facebook til å vise fram de produktene og tjenestene som de setter mest pris på. Engasjementet gir stolthet og trygghet for Innlandet som matregion nummer 1!

God jul og godt nytt år

Vi ønsker medlemmer og samarbeidspartnere ei riktig god jul og godt nytt år. Kontoret er stengt i romjula.

Kan bli krise i potetproduksjonen

Mangel på plantevernmidler kan forårsake krise for potetproduksjon og næringsmiddelindustri. Over 70 personer møtte opp på møte om grøntproduksjon og tilgang på plantevernmidler på Brandval i Kongsvinger. Samlet konklusjon: Nå må politikerne gripe inn!

Stå bedre rustet mot uvær

Hvordan er du forberedt på utfordringer som dukker opp på garden og i drifta di? Beredskap og risikovurdering på gardsnivå og i lokallaget var, sammen med klima, hovedtemaer for ledermøtets første dag.

Anders Formo og Selsvollene

Nortura Otta - kan det satses på ei breiere plattform?

Engasjementet rundt Norturas anlegg på Otta er stort og det gjer inntrykk. Finst det andre måtar å skape meirverdi i matproduksjonen på enn berre å konkurrere med butikkane sine merkevarer, spør Anders Formo, 1.vara i fylkesstyret og Norturaeigar.

Potetåker

Svært vanskelig sesong for mange potetprodusenter

Onsdag var fylkesleder Kristina Hegge, styremedlem Bjørnhild Kihle og org.sjef Ola Råbøl på rundtur på Toten for å få et innblikk i hvordan situasjonen er for mange grønt- og kornprodusenter etter en vanskelig vår og høst.

Kua gjennom Mayrhofen

Seterbrukerne feiret med folkefest

Fylkesstyret har besøkt Bayern og Tyrol. Kronen på turen var «Almabtrieb» - folkefesten i landsbyen Mayrhofen, der kua kom ned fra sætrene, gikk storpyntet gjennom hovedgata og hjem til gardene i og rundt landsbyen.

Årsmøter i lokallagene 2019

Lokallagene skal gjennomføre årsmøter innen utgangen av oktober. Lesja og Lesjaskog Bondelag er først ute med årsmøte 14. oktober, mens Nord-Fron og Ringebu Bondelag avslutter det hele med årsmøte 31. oktober.

Eggen Gardsysteri vant Innlandets Matpris

De har 20 melkekyr i fjellbygda Vingelen i Tolga, og produserer ost som har fått internasjonal gullmedalje. I år ble Eggen Gardsysteri stemt fram som vinneren av Innlandets Matpris. En strålende glad Ola Eggen mottok den gjeve prisen på Midt i matfatet på Hamar søndag.

Innlandets Matpris 2019 - finalistene er klare!

Over 50 kandidater ble nominert til Innlandets Matpris 2019. Fire finalister er nå klare, og innen 17. september kan du stemme fram din favoritt. Bondelaget og Sparebank1 Østlandet står bak prisen som går til en god ambassadør for landbruket, lokale råvarer og kortreist mat.

Dette skjer i Oppland Bondelag

Onsdag
04
mars

Styremøte 4. mars 2020

Glommen Mjøsen, 5. etg.
Onsdag
18
mars

Årsmøte i Oppland og Hedmark Bondelag

Scandic Lillehammer Hotel
Mandag
02
november

Skattekurs 2020

Scandic Lillehammer Hotel

Våre samarbeidspartnere