Bondelagsleder Nils T. Bjørke og NHO-direktør Kristin Kohn Devold på mat- og reiselivsmessa Grüne Woche i Berlin, foto: Ragna Kronstad. Noe av det viktige er å utvikle det distriktsbaserte reiselivet i Norge og å få en bedre forståelse for og økt oppmerksomhet i reiselivet rundt verdien av et aktivt landbruk – og av det følger det kulturlandskap, unike råvarer og smaksopplevelser og levende bygder.

Hever kunnskap og behov

-Et samarbeid mellom produsentene og det lokale reiselivet vil vi heve kunnskapen og behovene som både produsentene og bedriftene trenger, sier Nils T Bjørke.

Ved å ta i bruk norske og lokale råvarer vil reiselivet være med å opprettholde det kulturlandskapet som turistene gjerne vil ta del i.

Unik natur og unike smaker

Med en slik avtale vil vi at bøndene skal være i dialog med de bedriftene som ønsker å bruke lokalmat og hva de ønsker av råvarer og kvalitet. -Vi har unik natur, men vi har også unike smaker som er viktig for utviklingen av reiselivet, sier direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold.