Th. Kittelsen: Askeladdens eventyr, 1900. Hentet fra Nasjonalbiblioteket på flickr.com.

Askeladdprisen gis hvert år til en eller to unge gründere på den norske landsbygda. Vi kan ikke love kongsdattera og halve kongeriket, men årets Askeladd kan vente seg en premie på 30.000 kroner.

Kriteriene for å delta er ganske enkle. Du er ikke eldre enn 35 år. Du er i ferd med, eller har etablert ny næringsvirksomhet på bygda. Du har utvist kreativitet og pågangsmot og virksomheten din har bidratt til å skape nye arbeidsplasser i lokalsamfunnet.

Skafferiet vant i fjor

I fjor gikk juryen enstemmig inn for å gi prisen til gründeren bak bedriften Skafferiet.  Skafferiet er en sesongåpen café og landlivsbutikk beliggende på Hovinsholm gård på sydspissen av Helgøya.  Mye av maten og produktene som selges her har lokalt opphav, og målet er å gi gjestene en idyllisk opplevelse i landlige omgivelser. 

- Det er utrolig morsomt og veldig inspirerende. Nå får jeg bare mer lyst til å fortsette. Når man legger så mye tid, krefter og energi i dette som jeg har gjort de siste årene, så er det utrolig tilfredsstillende å få en slik anerkjennelse, sa Charlotte Holberg Sveinsen etter å ha mottatt prisen under årsmøtet i Norges Bondelag i fjor.

I 2011 fikk hun 40.000 mennesker til Helgøya. Det er mer enn det museer og andre turistdestinasjoner i regionen greier. Hun hadde i tillegg skapt en arbeidsplass for seg selv, og nesten 20 medarbeidere på hel- og deltid.

Charlotte H. Sveinsen, Knut Nordmo og Nils T.Bjørke., Askeladdprisen 2012

Charlotte Holberg Sveinsen vant Askeladdprisen 2012.

Mangemillionærer fra Stryn

Blant tidligere vinnere er gründerne bak selskapet Moods of Norway de som er mest kjent for folk flest. I 2005 vant Simen Staalnache og Peder Børresen prisen for sin satsing på klesdesign med bygde-Norge som det sentrale elementet.

- Det er viktig at folk fra bygda tør å satse slik at vi bevarer den unike bygdekulturen vi har her i Norge. Kreative ungdommer med pågangsmot må gripe muligheten og søke om å bli Askeladder, sa Staalnache.

I 2011 hadde Moods of Norway en omsetning på svimlende 291 millioner kroner, og de to gründerne kunne hente utbytte på nærmere 50 millioner kroner, skriver Dagens Næringsliv.

Moods of Norway lanserte kolleksjonen "Winter Wonderland" på Universitetsplassen i Oslo i februar 2011. Foto: Moods of Norway flickr.com.

Søknadsfristen nærmer seg

Du trenger ikke å ha kappspist med trollet eller målbundet prinsessen for å søke på Askeladdprisen: Vi leter etter ungdom som vet å bruke sine kreative sider og som ikke lar seg stoppe. Alle kan foreslå kandidater til prisen og kandidatene kan også foreslå seg selv.

Søknadsskjema finner her. På vår Askeladd-side kan du også lese mer om prisen og tidligere vinnere.

Fristen for å søke på er satt til mandag 20. mai. Vinneren blir invitert til å motta prisen på Norges Bondelags årsmøte i Loen 13. juni 2013.