Bygdeungdom samlet til årsmøte

Publisert 15.07.2015

Ny medlemsrekord og gjenvalg av leder.

Gunn Jorunn Sørum holder tale til årsmøtet. Hun ble senere gjenvalgt som leder.

Denne uka har 155 årsmøteutsendinger vært samlet til årsmøte i Norges Bygdeungdomslag i Modum i Buskerud. Leder Gunn Jorunn Sørum fortalte stolt i sin tale til årsmøtet at NBU ikke har hatt flere medlemmer siden 1994. Hele 6293 personer var medlemmer i NBU ved utgangen av 2014. NBU har ikke vervet flere medlemmer på et år siden 1977! Sørum ble enstemmig gjenvalgt som leder av organisasjonen for et nytt år.

Årsmøtet brukte mye tid på å diskutere årsplan og hvilke aktiviteter NBU skal jobbe med framover. Distriktspolitikk og matproduksjon er viktige politiske områder, samt at de tradisjonelle tevlingene og festene fortsatt skal være sentrale.

Fra årsmøtesalen på NBUs årsmøte

Årsmøtet brukte også tid på NBUs økonomi, da NBU gikk på et overraskende underskudd på nær kr 400.000 i fjor. Økt medlemstall gir økte kostnader, og inntektene på bakgrunn av nye medlemmer kommer på et seinere tidspunkt. Budsjettet for 2016 ble vedtatt med et lite underskudd.

Årsmøtebanketten ble avholdt på Blåfargeverket i stilige former. Det var mange flotte bunader å se, og tradisjonen tro ble middagen avsluttet med polonese rundt hele det flotte uteområdet. For anledningen ble et eget NBU-korps trommet sammen for å spille til polonesen.

Årsmøtet avholdes i forkant av landsstevnet, som arrangeres i Vikersund Skiflyvningsarea. Minst 1400 deltakere er ventet til Landsstevnet. Et av høydepunktene er åpen konsert med Hellbillies. Norges Bondelag ønsker bygdeungdommene et flott landsstevne!

PS: Norges Bondelag verva 33 nye medlemmer på årsmøtet i NBU. Vi er veldig fornøyd med så mange unge medlemmer!

Lars Petter Bartnes

Jordbruket ber regjeringen om krisepakke

Tørken over store deler av Norge får store konsekvenser for norsk matproduksjon. Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag ber regjeringen om en foreløpig krisepakke for å berge mest mulig av norsk matforsyning.

Halmballer blir verdifullt fôr i år.

Formidling av halm og grovfôr

Felleskjøpet og TINE etablerer nå et felles fagteam for å håndtere henvendelsene i de ulike tjenestene for formidling av grovfôr. Her er en oversikt over hvem som formidler kjøp og salg av grovfôr og halm.

Illustrasjonsbilde gård

Generasjonsskifte på gården

Om sommeren, når yngre generasjoner er hjemme på ferie, blir ofte generasjonsskiftet på gården et diskusjonstema. Vi har samlet nyttig informasjon om odel og overtakelse.

Halmberging. Foto: Åsmund Langeland

Åtte tips om halmpressing

Treskinga er så vidt i gang, og kornbønder oppfordres til å ikke kutte halmen, slik at den kan brukes til fôr. Her er tips som får halmen fra jordet til fôrbrettet.

Landbrukspodden

Har du sjekka ut Landbrukspodden?

Har du lyst på litt landbrukspåfyll mens du ligger på stranda eller sitter på traktoren i sommer? Landbrukspodden er en podcast for deg som er interessert i landbruk, politikk og samfunn, produsert av Norsk Landbrukssamvirke og Norges Bondelag.

Illustrasjonsbilde landskap

Trenger du noen å snakke med?

Tørken og fôrkrisa gir hodebry og bekymringer for mange bønder. Norsk Landbruksrådgivning har rådgivere du kan ta kontakt med dersom bekymringene blir store og du trenger noen å snakke med.

Bartnes og Furuberg

Samordner arbeidet med tørke og fôrkrise

Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag har i dag blitt enige om å lage en felles kriseorganisering av arbeidet med tørke og fôrmangel, for å få en enda bedre kontakt med medlemmer og myndigheter.

Rundballing på Mustadseter

Viktig informasjon ved import av fôr

Fredag 13. juli åpnes det for tollfri import av høy og halm. Men import av fôr er ikke risikofritt, og og Mattilsynet er bekymra for smitte som kan følge med innførsel av grovfôr.

oppmøte kalnes

Møttes for å diskutere fôrsituasjonen

Flere hundre bønder var til stede på de første informasjonsmøtene Bondelaget og samvirkeorganisasjonene arrangererte i går. Det er planlagt flere møter utover uka.

Tørr åker

Beholder korntilskudd

Nå er høyeste prioritet for bønder i tørkeutsatte områder å sikre nok fôr til dyra. Da kan det komme godt med at LMD klargjør at korn som ikke treskes, men slås til grønnfôr vil beholde arealtilskudd som for korn.

Dette skjer i Norges Bondelag

Tirsdag
August

Gården som læringsarena i skolen