- Det kommer tyskere til messen hvert eneste år bare for brunosten sier Ulrike Will som jobber på standen til TINE.

Karsten Doms og Katrin Hail fra Berlin er to  tyskere som lar  seg begeistre av brunosten.

- Den elsker vi. Den lages av mysen ikke sant?  Interessant at det finnes så mange variant av den, sier Karsten og viser til mangfoldet av ulike brunost-typer som han nettopp har fått forklart av TINEs folk.

Karsten Doms og Katrin Hail fra Berlin elsker brunost og har posene fulle.

Forbrukermesse for mat og landbruk

Grüne Woche er verdens største forbrukermesse for landbruk, mat og reiseliv. Landbruks- og matdepartementet står bak den norske deltakelsen med Innovasjon Norge som sentral samarbeidspartner.

Det er ikke vanskelig å få tyskere i prat på den norske standen på Grüne Woche.

- Den har en kraftig smak av lam, men er veldig behagelig. Rett og slett veldig godt kommenterer Angelika Schultz om Fenalåret fra Gilde.

Axel og Angelica Schultz synes det saltede og luftørka fenalåret smaker godt.

Fenalår fra Norge og brunost er bare en av mange hundrevis av produkter. Hele landet er representert med mat fra fjord, fjell og hav.

Opprinnelse er viktig.

- De tror det nesten ikke når jeg og viser dem hvor maten blir laget. De er så imponert. Kommer osten virkelig fra den lille dalen spør de, sier Elisabeth K. Nesheim fra Nesheim-tunet.

Elisabeth K. Nesheim fra Nesheim-tunet og Åsne Hodne Hersdal

I forbindelse med Grüne Woche er det produsert et eget kart så alle kan vise hvor maten blir produsert.

Prosjektleder for Åsne Hodne Hørsdal for Fjord-Norge mener tyskerne er opptatt av det ekte.

- Maten slik den blir visst frem sammen med bilder fra naturen den kommer fra gir de som kommer en fin opplevelse.

Katja Korthe fra Berlin bekrefter dette.

- Jeg elsker den norske naturen og så liker jeg norsk mat veldig godt. Men helt spesielt vil jeg trekke frem lefser med smør og kanel. Jeg tar det med på juleselskap i Tyskland, røper Korthe.

Tyske Katja Korthe og kokken Siv Grethe Stadaas snakker om norsk mat og kultur.

Bondelagsmedlemmer som ambassadører for norsk lokalmat.

Siv Grethe Stadaas er kokk, utdannet gartner og odelsjente. Hun har tatt over gården og omvandlet låven til en restaurant og har utviklet en gårdsbutikk hvor hun selger produkter fra lokale bønder: Eplemost fra Hardanger, Ost fra Tysnes, Spekemat fra Åkra og egg fra egne høner. I tillegg selger hun produkter som hun laget fra egen frukt- og bærproduksjon.  

Produkter fra Eikhaugen Gjestegard

Som flere av lokalmatprodusentene på standen fra Norge er hun medlem i Norges Bondelag.

–  Det er fordi jeg er det fordi jeg er kokk og en entusiast for norsk mat, sier Stadaas. 

Turistnæringa og landbruket må spille på lag

Jorid S. Svendsen  også medlem av Norges Bondelag. Hun er driver Vauldalen Fjellhotel og har sterkt fokus på tradisjonsmat.

- Vi er helt nødt til å spille på lag, turistnæringa og landbruket.

Et eksempel på dette, forteller hun, er at datteren hennes nå har kjøpt  tilbake for å begynne å drive den igjen. 

- Den skal drives som gård, men utgangspunkter er for at hun å vil satse er at man også kan få til noe i turistsammenheng.  gården.

Jorid S. Svendsen presenterer Moskuspølse til stor begeistring for Martina og Felix Treder.

Viktige ambassadører

- Matprodusenter er viktige ambassadører for Norge. Hele verdikjeden, fra bonde til produsent og reiselivsaktør, må samhandle for å gi turistene våre helhetlige opplevelse knyttet til aktiviteter, mat og natur, sier leder i Norges Bondelag Nils T.Bjørke.

Den nye Bondelagskokken Bodli Fjellestad Eikrem er klar til dyst på Grüne Woche. Hun er kokk på Gloppen Hotel og mener samarbeid med lokale bønder er avgjørende for å lykkes.

Tord Dale, politisk rådgiver i Fiskeridepartementet og Nils T. Bjørke tester ut produktene fra Ciderhuset Balholm.

Kontakt Kari Marte Sjøvik for mer informasjon om Norges Bondelags arbeid med lokalmat og reiselivsbasert landbruk.

 

Les også:

Ny Bondelagskokk lansert på åpning av den norske standen på Grüne Woche

Nasjonale turistveier gror igjen