«Bønder i by’n» beste reklamefilm i 2012!
Gullfisk-debutant Felleskjøpet gikk av med seieren i årets Gullfisken, årets beste reklamefilm 2012!
– Dette er en ekte lagseier, sier Henrik Thoresen, direktør handel i Felleskjøpet.
Felleskjøpet og reklamebyrået Try kom på førsteplass foran de to finalistene Widerøe og Forsvaret. Da stemmene ble talt opp hadde filmen fått hele 48 prosent av stemmene. Felleskjøpet har med denne filmen ønsket å vise seg fra en ny og annerledes side, og Gullfisk-seieren er et bevis på at selskapet har fått til nettopp dette, og at publikum liker det de ser.
- Vi har laget en film som vi håpet at mange ville se og like. Det at vi også vant Gullfisken betyr mye for oss. Vi er svært glade, men også ydmyke over å få en utmerkelse som denne, sier Henrik Thoresen, direktør handel i Felleskjøpet.
Ekte, norsk dugnadsånd
Felleskjøpet eies av medlemmene sine, 44.000 norske bønder, og har 2.300 medarbeidere. Flere av disse er med i filmen, både som statister og ved at de har stilt traktorer og annet utstyr til disposisjon:
- Dette er en ekte lagseier, og vi er utrolig stolte over hva vi har fått til sammen. Vi har hatt et svært godt samarbeid med Try og Fantefilm, for ikke å glemme regissør Roar Uthaug. Han har klart å skape en stor og flott film i det formatet vi ønsket oss. Likevel er det bøndene vi må takke aller mest. De stilte opp med traktorene sine og gjorde det mulig å få til en spektakulær åpnings- og avslutningsscene. Over 60 traktorer som kjørte nedover jordet, det var en mektig opplevelse. Filmen ble akkurat så ekte som vi ønsket oss, sier Henrik Thoresen.
Om filmen
Henrik Thoresen og Trond Østby, markedssjef handel, er ansvarlige for filmen. Idé og konsept er utarbeidet av reklamebyrået Try ved Øystein Halvorsen og Karin Lund. Filmen er produsert av Fantefilm ved regissør Roar Uthaug.
Om Felleskjøpet
Felleskjøpet Agri er hovedleverandør av driftsmidler til norsk landbruk. I tillegg har selskapet en omfattende virksomhet innen butikk for bønder og forbrukere. Konsernet har 2300 ansatte, er eid av 44 000 bønder og har markedsledende produkter innen landbruk, næringsmidler som brød og bakevarer, i tillegg til virksomhet innen park, anlegg og kjæledyr.
Killde: Felleskjøpet