Bekymret for utviklingen i norsk melkeproduksjon
For å kunne opprettholde et landbruk over hele landet, mener vi at det nå er viktig å se på hvordan vi kan beholde og øke markedet for norsk melk.
Vi i Norges Bondelag sammen med Norsk Bonde- og Småbrukarlag ser med bekymring på at markedet for norsk melk reduseres, og frykter at det vil fortsette å krympe dersom ikke konkurransekrafta bedres. Det norske melkemarkedet er redusert, færre drikker melk og importen øker stadig gjennom handelsavtaler med EU. Sammen har vi sendt et brev til Landbruks- og matdepartemetet hvor vi ber om at behovet for de konkurransepolitiske virkemidlene blir vurdert som et virkemiddel som kan bidra til å styrke konkurranseevnen til all norsk melk.
Bidrar til jordbruk over hele landet
Dette temaet er svært viktig for oss i Norges Bondelag siden norsk melkeproduksjon bidrar til jordbruk over hele landet. Markedsordningene, inkludert prisutjevningsordningen for melk (PU-ordningen), skal sikre mottak og avsetting av melken til bonden, uavhengig av hvor bonden holder til, og til samme pris. For bonden er det viktig å nå ut til et marked og at råvareprisen ikke blir stående i ro.
Et marked i endring
Markedet for meieriprodukter har endret seg, og Tine er ikke lenger en stor dominerende aktør i de mest befolkningstette områdene. Det er med andre ord ikke lenger ett nasjonalt marked, men store regionale forskjeller. Mens Tine er den klart største aktøren i Nord-Norge og befolkningstynne områder, kan andre aktører tillate seg å konsentrere seg om de mest attraktive markedene. Det kan påvirke Tines rolle og deres samfunnsoppdrag om et landbruk over hele landet.
Derfor mener vi nå at det er riktig å se på de konkurransepolitiske virkemidlene igjen, for å se om de fortsatt bidrar til det samme målet som tidligere. Det kan ikke være en automatikk i en videreføring. Vi vil være sikre på at virkemidlene bidrar til å sikre melkeprodukter over hele landet, slik det er meningen.