Amedia inn i Tun Media
I dag ble det kjent at Amedia kjøper seg opp som største eier i Tun Media. Norges Bondelag fortsetter som eier og sikrer fortsatt tilknytning til landbruket.
Amedia blir majoritetseier i Tun Media, som blant annet omfatter dagsavisen Nationen.
– Overtakelsen understreker vårt hovedmål om å sikre og utvikle journalistikken og mediemangfoldet i hele landet, sier Amedias konsernsjef Anders Møller Opdahl.
Tun Media består, foruten Nationen og Bondebladet, av Norsk Landbruk, Traktor, Agrojobb, Landbruksnytt og Tun Byrå. Konsernet hadde i 2020 en omsetning på 143 millioner kroner. Etter kjøpet vil Tun Media fortsette som en egen enhet eid av Amedia, og blir ikke organisert sammen med konsernets øvrige medievirksomhet.
Bondelaget: – Fornøyde med løsningen
– Vi er fornøyde med den løsningen som vi har kommet fram til nå. For oss var det svært viktig å finne en partner som ser verdien av og vil videreutvikle nyhetsdekningen Nationen står for på områdene distrikt og næringsliv. I tillegg utgjør de øvrige publikasjonene et viktig mangfold på området landbruk. For Norges Bondelag er det derfor viktig å fortsette på eiersiden i Tun Media, sier Lars Petter Bartnes, leder i Norges Bondelag.
Tine, Nortura, Felleskjøpet og Landkreditt er de største aksjonærene som nå selger aksjene i Tun Media. Med som ny eier blir AS Nord Trøndelag, som er den største aksjonæren i konsernet Trønder-Avisa med hovedkontor i Steinkjer.
Amedias eierandel i Tun Media blir 66,9 prosent. Norges Bondelag fortsetter med 24,8 prosent, mens AS Nord Trøndelag overtar 8 prosent av aksjene.
Les hele pressemeldingen HER.