Årsmøte i Østfold Bondelag 2018

Av Heidi Kirkeby,

Fylkesårsmøte i Østfold Bondelag avholdes på Hafslund konferansesenter i Sarpsborg torsdag 15. mars 2018. Årsmøtet får besøk av generalsekretær i Norges Bondelag, Per Skorge og Roald Guldbrandsen fra NHO Østfold. Årsmøtepapirene finner du her.

Drastisk økning av villsvin om tiltak ikke settes inn

Villsvin er definert som en fremmed art i Norge. I dag er det ca. 1000 villsvin i Norge, først og fremst i Østfold. - Rapporten fra Vitenskapskomiteen som er lagt fram bekrefter alvoret vi har pekt på i lengre tid", sier leder i Østfold Bondelag Svend Arild Uvaag. "Vi har ingen tid å miste i arbeidet med å organisere interessene for å sette igang tiltak for å bekjempe etableringen."

Lisensjakt på ulv i ulvesona

- Dette er et gledelig vedtak, konstanterer leder i Østfold Bondelag, Svend Arild Uvaag etter dagens fellesmøte i Rovviltnemda for Østfold, Akershus og Hedmark. Med dagens vedtak har Rovviltnemndene i sone 4 og 5 vist at de vil starte aktiv forvaltning av ulv også innenfor ulvesona. I praksis betyr dette at alle ulvene i revirene i Slettås (Hedmark), Hobøl (Østfold) og Mangen (Akershus/Hedmark) skal tas ut.

Oppdatert om erstatning og tilskudd ved avlingsskade

Oppdatert informasjon fra Fylkesmannen i Østfold om retten til produksjonstilskudd og avlingsskadeerstatning. Presiseringen gjelder først og fremst om du er i en situasjon hvor omsåing til grovfôrvekster er alternativet. Vårt råd er å ta kontakt med landbrukskontoret ditt om du mener dette er aktuelt for deg. Sørg for å få deres vurdering før du gjør tiltak, og ikke minst sørge for avtale om høsting og avsetning av grovfôret.

Møte om markedsregulering for svin

Norsvin Akershus, Norsvin Østfold, Akershus Bondelag og Østfold Bondelag inviterer svineprodusenter til møte mandag 25. juni for å gi og få innspill. Leder i Norges Bondelag, Lars Petter Bartnes innleder.

Ungdomspolitikere var bonde for en dag

Ungdomspolitikere var torsdag invitert med på Landbruksakademi av Østfold Bondelag og Østfold Bygdeungdomslag. I alt 14 ungdomspolitikere fra de fleste partier fikk møte unge bønder med ulike produksjoner, og ikke minst ulike opplevelser av det å være ung bonde i Østfoldlandbruket. Det var mange spørsmål, gode diskusjoner, masse latter og storfornøyde ungdommer som likte det de fikk servert.

Svar om regelverk avlingsskade

Østfold Bondelag får mange henvendelser fra bekymrede bønder om dagen som etterlyser gode råd på hva de nå skal gjøre i forhold til tørkeskadde arealer. Vi har utfordret Fylkesmannen og Landbruksdirektoratet på dette, og her følger en klargjøring.

Ta kontakt om du er rammet av tørken

«Vi ser at det er mange av korn-, men også grasbønder i Østfold som er rammet hardt av tørken», sier en bekymret Svend Arild Uvaag, leder i Østfold Bondelag. «Jeg får mange telefoner hvor bønder forteller at de frykter at mer eller mindre hele avlinga er tapt. Dette bekymrer oss."

Ungdomspolitikere besøker Østfoldbønder

Torsdag arrangerer Østfold Bygdeungdomslag og Østfold Bondelag Landbruksakademi for ungdomspolitikere. En hel dag er viet besøk hos bønder og bedrifter i Østfoldlandbruket med skolering i landbruk og landbrukspolitikk. Nærmere 20 ungdommer er påmeldt, og årets landbruksakademi vil sette fokus på verdiskaping i næringa, muligheter for næringsutvikling, rekruttering, dyrevelferd

Åpen Gård i Trøgstad 17. juni 2018

Søndag 17. juni er Trøgstad Bondelag med på å arrangere Åpen Gård på bygdemuseet. I tiden 12.00 - 16.00 kan dere oppleve dyrene på gården, traktorer, redskap, samt delta i en rekke aktiviteter for hele familien. Salg av rømmegrøt, varm mat, vafler og kaffe. Gratis inngang!

Hvor mange ulv skal vi ha?

Fylkesleder Svend Arild Uvaag stilte spørsmålet «Hvor mange ulv mener Venstre vi skal ha i Norge?» til Venstres nestleder Terje Breivik på Bondetingets andre dag. Venstre gikk inn i regjeringen i januar 2018, og Ola Elvestuen, som er nestlederkollega med Breivik, er klima- og miljøminister.

Østfoldinger i ledelsen i bondelaget

Norges Bondelag har gjenvalgt korn- og ammekubonde Bjørn Gimming som 1. nestleder. Videre ble Martha Mjølnerød som er korn- og svinebonde fra Spydeberg valgt som ny varaordfører i Bondelaget.

Si ifra til grunneieren!

Jon Stumberg stilte spørsmålet «Hvorfor kunne ikke jeg fått et varsel om registreringen?» i sitt innlegg på Bondetinget. Spørsmålet stilte han etter å ha oppdaget at det var registrert en sjelden plante i veikanten hans, men for seint.

Dette skjer i Østfold Bondelag

Fredag