Årsmøte til Rogaland Bondelag 2012

Av Marianne Osmundsen,

Årsmøte i Rogaland Bondelag ble avholdt fredag 9. - lørdag 10. mars i Sandnes. Ole Andreas Byrkjedal ble valgt som ny leder i Rogaland Bondelag. Pris for årets lokallag gikk til Fogn Bondelag. Tema på årsmøtet var blandt annet den nye landbruksmeldinga. Leder av Norges Bondelag Nils T Bjørke tok tema opp til debatt.

Videre orienterte branninspektør Kåre Idland og Lise Peterson om hvordan man kan forhindre brann i landbruket. Magnus Finnbakk fortalte om egne erfaringer da han hadde brann på egen gård. Det ble diskutert opplegg for markering i sammenheng med jordbruksforhandlingene og gitt en kort informasjon om medlemsfordeler fra Agrol.

Resultat fra valget:

Leiar for 1 år

Ole Andreas Byrkjedal, Gjesdal – ny

Nestleder

Per Inge Egeland, Hjelmeland- gjenvalg

Styremedlem

Sonja Herikstad Skårland, Time – ny

Kjell Andreas Heskestad, Lund - ny

Gette Eidesen, Haugesund

Liv H. Svendsen (Rogaland Bygdekvinnelag), Vindafjord

Olav Varhaug (Rogaland Bygdeungdomslag), Hå kommune

1.      vara: Arnstein Røyneberg, Sola

2.      vara: Lisa Breiland, Finnøy

3.      vara: Andreas Lundegård, Vindafjord

Fra venstre: org. sjef Olav Sande, ordstyrer Arna Høyland, tidligere fylkesleder Arnstein Gilje og nestleder Per Inge Egeland

Resolusjonskomiteen

Branninspektør Kåre Idland og Lise Peterson

Årets lokallag: Fogn Bondelag v lokallagsleder Gerd Johanne Bøe

f.v nestleder Per Inge Egeland og ny leder Ole Andreas Byrkjedal

Underholdning fra revygruppa fra Sandnes kommune

Er du rammet av tørka?

Denne sommerens tørke rammer bønder i hele landet. Norges Bondelag følger situasjonen tett, og det jobbes med å finne gode løsninger sammen med myndighetene og Småbrukarlaget.

Bondens Marked søker flere produsenter

Bondens marked planlegger to nye prøvemarkeder i Stavanger i år, 16. juni og 16. september, og arrangerer produsentkurs 23. mai i Stavanger og 24. mai i Haugesund.

besøk nordland

Besøk av Nordland Bondelag

Fra tirsdag 10.-torsdag 12. april har Rogaland Bondelag hatt besøk av styret og ansatte fra Nordland Bondelag. Dagene har bestått av diverse gårdsbesøk, møte og god drøs med god mat.

Debattmøte om dyrevelferd

Interessen for maten vi spiser og måten den blir produsert på øker. Mattilsynet sin tilsynskampanje i svinenæringa i Rogaland var tema i lokale, regionale og nasjonale media. I samarbeid med Bondevennen inviterte Nationen til debatt om dyrevelferd på Garborghuset på Bryne, onsdag 21. mars.