Seminar og årsmøte Nordland Utmarkslag 2019.

Av Linda Nordlie,

Seminar og årsmøte i Nordland utmarkslag gikk i år av stabelen 04.-05.april på Sortland hotell.

Som det vedlagte programmet under viser, ser vi at det deltok mange dyktige foredragsholdere med spennende temaer. Det var foredragsholdere fra både Norske Lakseelver, Fylkesmannen i Nordland og fra Lofoten Hunters:

Program utmarksseminar/ årsmøte Nordland Utmarkslag 2019

Sted: Sortland hotell, Sortland.

Tid. 05.april. Kl.11.00-18.00

Kl. 11.00- 11.15. Oppmøte.

Kl. 11.15- 12.30. Lunsj og kaffe.

Kl. 12.30- 13.00. Gjenutsetting i sportsfiske. Overlever fisken? Hvordan gjør du det? Gjenutsetting som forvaltningsverktøy. Foredrag ved Egil Liberg, daglig leder i Lakselv Grunneierforening (Finnmark).

Kl. 13.00- 13:30. Skjellprøvetaking som forvaltningsverktøy. Overlever fisken? Hvorfor gjør du det? Foredrag ved Harald Endresen, Otra Laxefiskelag (Agder) og prosjektmedarbeider i Norske Lakseelver.

Kl. 13.30- 14.00. Oppsyn i vassdrag. Jfr. lovkrav i Lakse- og innlandsfiskeloven §25. Hvordan gjennomføre et godt, effektivt og tilfredsstillende oppsyn i vassdraget? Foredrag av Egil Liberg, daglig leder i Lakselv Grunneierforening (Finnmark).

Kl. 14.00-14.30. Fiskeregler og fangstrapportering. Prosess, formulering, formidling. Foredrag ved Harald Endresen, Otra Laxefiskelag (Agder) og prosjektmedarbeider i Norske Lakseelver.

Kl.14.30-14.45. Kaffepause

Kl. 14.45-15.45. Skogbruk i Nordland, med vekt på kystskogbruk, skogreising og utenlandske treslag. Foredrag med Fylkesskogmester Geir Einar Sund, Fylkesmannen i Nordland.

Kl. 15.45-16.45. Predatorjakt i Lofoten.

Foredrag med Michael Nygaard Rørvik, Lofoten Hunters.

Kl.16.45-17.00. kaffepause

Kl.17.00-18.30. Årsmøte Nordland Utmarkslag.

Kl.18.30. Avslutning med styreleder.

Det var på forhånd 23 påmeldte til årets seminar/ årsmøte. Dagen startet med seminar og ble avsluttet med årsmøte med valg av nytt styre, samt vedtak på flere saker som var meldt inn på forhånd og flere saker som dukket opp under eventuelt på møtet. Sekretariatet opplevde samlingen som spennende, lærerik og med mange konstruktive innspill fra medlemmene.

Prosjekt Utmark takker alle deltagere under møtet, både medlemmer og foredragsholdere for at de stilte opp. Samtidig vil Prosjekt Utmark som sekretariat for Nordland utmarkslag, takke styret og medlemmene for det gode samarbeidet under seminar/ årsmøte, samt for året som gikk og ser fram til et nytt år som sekretariat for Nordland Utmarkslag.

Her kan du lese deg opp på de forskjellige Power Pointene som ble brukt:
Gjør oppmerksom på at noen av Power Pointene er store dokumenter, og det tar noe tid å laste de ned.
Lofoten Hunters - Predatorjakt
Tilrettelegging og vandring i sidevassdrag
Hvordan skaffe best mulig oversikt i vassdraget ditt
Pliktig organisering
Skogen i Nordland

Aldersundet i Lurøy

Landbruksbrosjyrer for kommuner i Nordland

Her finner du informasjon om landbruksproduksjonen i hver kommune: antall gårdsbruk og areal i drift, hvilke produksjoner som finnes, mengde produsert melk og kjøtt mm.

Stiftelsesmøte Jordvern Nordland 1. juni

Nordland Bondelag, Nordland Bonde- og småbrukarlag, 4H Nordland og Framtiden i våre hender Bodø inviterer til møte for å stifte en felles forening som skal arbeide for vern av matjord i Nordland.

Deltakere på unge bønder-kurs 2017

Unge bønderkurs 2017

Kurset gikk av stabelen fredag 31. mars og lørdag 1. april. De fleste deltagerne deltok også på eierskiftekurs med Ole Christen Hallesby lørdag og søndag, samme sted.