- Jeg er stolt over å ha fått fornyet tillitt, og jeg er veldig glad for å ha med meg et motivert og dyktig styre, sier Ulfsnes.

Fylkeslederen er glad for å kunne jobbe videre med viktige temaer og oppgaver. Fylkeslaget har det siste året hatt et særskilt søkelys på rovviltproblematikk, velferdsordninger, økonomiske forskjeller innad i landbruket mellom geografiske regioner og produksjoner og beredskap.

Beitedyr og jerv

- Vi har store tap av lam og sau til jerv i flere kommuner i fylket vårt, og staten må ta grep om beitenæringa i disse områdene skal reddes. Det er viktig for Norges sjølforsyning og beredskap og en prioritert oppgave for oss, sier han.

Økonomien må bedres

Det er ikke bare rovvilt som står på dagsorden for den gjenvalgte fylkeslederen. Økonomien i landbruket har en vei å gå, sjøl om det er bedre tider for blant annet melkeprodusenter på sektornivå.

- Det er store inntektsforskjeller innad i landbruket, og mange bønder tjener fremdeles altfor dårlig. Bønder som driver med sau og ammeku ligger langt bak andre grupper, og det er viktig å få løfta dem. Det er næringer som er gode på å ta i bruk utmarka og bruke de ressursene vi har her i fylket. Å beholde beitenæringa er veldig viktig for matproduksjonen i fylket.

Matproduksjon er en del av beredskapen.

Regjeringen har bestemt at 2026 er et totalforsvarsår. Da skal Norges evne til å forebygge og håndtere sikkerhetspolitiske kriser og krig styrkes, med spesielt fokus på sivil beredskap. Ulfsnes er tydelig på at landbruket er en avgjørende del av totalforsvaret.

- Et levende landbruk, som produserer mest mulig mat på egne ressurser, er en av de viktigste beredskapstiltakene vi har, sier han.

- Norge har lav sjølforsyningsgrad sammenlignet med naboland som for eksempel Danmark. Jo mer vi klarer å produsere sjøl, jo tryggere er vi om vi skulle bli rammet av krise, legger Ulfsnes til.

Årets lokallag

Møre og Romsdal Bondelag hedrer hvert år et lokallag som har gjort en spesielt sterk innsats. For 2025 går prisen til Nordre Sunnmøre Bondelag, som utmerka seg med høy aktivitet, stort engasjement og bredt arbeid gjennom hele året.

– Nordre Sunnmøre er en fortjent vinner. Lokallaga er selve bærebjelken i Bondelaget, og aktive og engasjerte lag er helt avgjørende for et sterkt organisasjonsliv, sier fylkesleder Olav Håkon Ulfsnes.

– Det er stort å få en slik pris, og det er en viktig anerkjenelse av det vi som styre og lokallag har fått til sammen. jeg vil rette en stor takk til alle som har lagt ned innsats i året som har gått, seier lokallagsleder Knut Ivar Bøe.

Representanter fra lokallaget mottok prisen for Årets lokallag

Fylkesstyret i Møre og Romsdal Bondelag

Foruten Ulfsnes består fylkesstyret i Møre og Romsdal Bondelag av nestleder Kjersti Fløystad Ellingsgård fra Molde, Kristin Gilje Sandnes fra Valldal, Lars Olav Vanberg fra Ørsta og Marius Dale Klever fra Rauma.

Klever var tidligere varamedlem til styret, men ble valgt inn som fullverdig styremedlem i år. Audun Skjervøy fra Valldal tok ikke gjenvalg og ble på årsmøtet takket av etter mangeårig innsats.