Klippfisk er en flere hundre år gammel norsk tradisjon, som normalt ble solgt i store kvanta og krevde mye forberedelser. Dybvik Klippfisk har utviklet klippfisken til å bli en utbredt delikatesse som også er lett tilgjengelig, både i mindre pakninger, ferdig utvannet og til og med som ferdige retter. 

Derfor er Dybvik valgt ut til å representere Norge i EMBLA Food Awards 2021 i kategorien «nordisk matgründer». Juryen peker på hvordan familiebedriften har utviklet og modernisert klippfisk fra tradisjonell konserveringsmetode og husmannskost, til å bli prisbelønt gourmetmat som alle kan få tak i og tilberede. Klippfisk er en flere hundre år gammel norsk tradisjon, som normalt ble solgt i store kvanta og krevde mye forberedelser. Dybvik har utviklet det til å være en utbredt delikatesse som også er lett tilgjengelig, både i mindre pakninger, ferdig utvannet og til og med som ferdige retter. 

– Vi var vel blant de første i verden som hadde konsumklart klippfisk i butikk, forteller Jacob Dybvik.

Mørekystens unike naturressurser gir de beste forholdene for klippfisk; salt havvind, kald luft og god tilgang på kvalitetsfisk. Eller «havets spekemat», som familien selv kaller klippfisken.

Hver enkelt fisk blir individuelt vasket og bearbeidet. Om ikke lenge har familiebedriften faktisk 100-årsjubileum, med et håndverk som har gått i arv gjennom tre generasjoner. Klippfisken har imidlertid primært vært en eksportvare. Da siste generasjon med brødrene Jakob, Sindre og Jan Petter Dybvik tok over, ønsket de å sette sitt avtrykk på produktet ved å modernisere og tilgjengeliggjøre klippfisken for norske husholdninger. Med mer nytt design og mer gjennomtenkte forpakninger og tilberedelsesmetoder, er klippfisk blitt lett tilgjengelig for deg og meg, og raskere å tilberede.

Dybvik har modernisert klippfisk fra tradisjonell konserveringsmetode og husmannskost, til å bli prisbelønt gourmetmat som alle kan få tak i og tilberede. Juryen peker på hvordan dette har bidratt til å gjøre klippfisk og bacalao kjent og tilgjengelig i hele det norske markedet.

– Det er inspirerende å se hvordan Dybvik som familiebedrift løfter gammel norsk tradisjonsmat, og samtidig jobber med videreutvikling for å tilgjengeliggjøre klippfisk for en større del av det norske markedet, sier jurymedlem Kristin Waagen.

Jakob Dybvik kan fortelle at kokker personlig har takket dem for å tilgjengeliggjøre klippfisken. I butikken blir produktene spesialtetsmerket, og de har blant annet vunnet Det Norske Måltid tre ganger. Å bli nominert til Embla i kategorien Nordisk Matgründer kommer likevel som en overraskelse.

– Det var ikke i våre tanker at vi var aktuelle i denne ligaen. Det er en skikkelig anerkjennelse for det pionerarbeidet vi har gjort. Det å bli sett gjennom en slik nominasjon er veldig stort og inspirerer oss til å styrke arbeidet videre, avslutter Jakob Dybvik.

Les mer om Embla og hvem som representerer Norge her.