Slik dannes inntektsrammen for jordbruksoppgjøret
Hvorfor varierer størrelsen på jordbrukets krav og statens tilbud så mye fra år til år?
Formålet med jordbruksavtalen er å legge rammen for bondens muligheter for inntektsutvikling i det kommende året.
Inntektsrammen i jordbruksoppgjøret skal gi grunnlag for inntektsvekst og dekke forventet kostnadsvekst. De varierer derfor fra år til år fordi blant annet kostnadsutviklingen varierer. I tillegg varierer også mulighetene for at bonden kan få større inntekter i markedet gjennom økt pris og/eller økt produksjon. Inntektsrammen må også ta høyde for gjeldende inntektsambisjoner for jordbruket.
Disse tre faktorene påvirker størrelsen på inntektsrammen i jordbruksforhandlingene:
Behov for kostnadsdekning:
- Driftskostnader for 2019 framskrives basert på grunnlagsmaterialet fra Budsjettnemda for jordbruket.
- Forventet vekst i kapitalslit og leasing beregnes av Budsjettnemda for jordbruket.
- Forventet utvikling av kostnad for realrente på lånt kapital, basert på prognose fra SSB.
Økte inntektsmuligheter i markedet:
- Forventet volumvekst av norsk matproduksjon.
- Prisutvikling på produkter uten målpris (sau/lam, fjørfe, egg og flere grønnsaker)
- Bedre markedssituasjon. Effekt av forventning om bedre markedsbalanse.
Inntektsutvikling og forventet arbeidsforbruk:
- Forventet produktivitetsutvikling i jordbruket. Tall fra Budsjettnemda for jordbruket.
- Forventet inntektsvekst for andre grupper. Prognose fra Statistisk sentralbyrå.
- Tetting av inntektsgap. Stortinget har satt som mål at inntektsgapet mellom jordbruket og andre grupper skal øke. Derfor påvirker prognosen for inntektsutviklingen i resten av samfunnet størrelsen på inntektsrammene for jordbruket.
Inntektsutviklingen i jordbruket
Stortinget har vedtatt at inntektsutviklingen i jordbruket skal sammenlignes med "andre grupper i samfunnet". Selv om en normaliserer avlingene, viser tallmaterialet fra Budsjettnemnda til dels store svingninger fra år til år. I en sammenligning av inntektsutviklingen med andre samfunnsgrupper, bør inntektsutviklingen studeres over noen år.
Figuren viser at fra 2012 til 2018 er inntektsveksten i totalkalkylens normaliserte regnskaper inkludert effekt av jordbruksfradraget noe lavere enn for andre grupper i samfunnet. I perioden 2013 til 2016 er inntektsveksten i jordbruket sterkere enn for gjennomsnittslønnsmottakeren, men inntektsnedgang i 2017 og forventing om ytterligere nedgang i 2018 gjør at bønder i perioden forventes å få om lag 18.000 kr/årsverk svakere vekst enn andre grupper i samfunnet. I 6-års perioden er arbeidsforbruket i jordbruket redusert med 6.000 årsverk til 43.200 årsverk i 2018. Av inntektsveksten på 65.100 kr/årsverk står arbeidsproduktiviteten for 43.300 kr/årsverk. Dette tilsvarer 2/3 deler av inntektsveksten.