Søk

logo

Du er her:

Nytt fra fylkene

Populær elg på Grüne Woche

- Elg er eksotisk i Tyskland, og det merkes på elgburgersalget, sier Trygve Skjolden i Brødrene Ringstad.

Brødrene Ringstad serverte elgburgere til tyske besøkende på Grüne Woche.

Kokkene måtte holde farten oppe på den norske standen på Grüne Woche, for elgburgeren ble omsatt omtrent like fort som den kom på bordet.

- Denne elgburgeren er kjempepopulær, og vi har fått laget den i 50 grams størrelser med passende burgerbrød spesielt i anledning Grüne Woche, forteller Skjolden.

Bondelagskokk Kurt Sverre Øraas bekrefter Skjoldens påstand om elgens popularitet blant tyskerne.

- Elg er særlig elg er populært blant de tyske besøkende. Det er noe av det det går mest av, i tillegg til gjedde. Tyskerne ser ut til å elske elg, fordi det er eksotisk, og gjedde fordi det fisker tyskerne selv, sier Øraas.

Den svært hyppige fotograferingen av elghodet som står på det ene hjørnet av standen, vitner også om at dyret er et uvanlig og interessant skue i Berlin.

Geitekjøtt fra Norddal

Geitekjøttet fra Melciorgarden i Norddal er i likhet med elgen et solid innslag av norsk matkultur som vises fram i Berlin denne uken.

- Dette er vår første gang her, og det er veldig spennende, sier Torunn Ljøen og Petter Melchior fra Norddal.

De har med seg blant annet kokemør av rent geitekjøtt som de serverer til tyske besøkende.

- Det er stort her, og mange inntrykk som kommer. Det er et viktig sted for å bli kjent med andre mennesker i bransjen. Samarbeid kan skapes, og det er nyttig for alle, sier Melcior.

Bondelagsleder Nils T.Bjørke er enig.

- Effekten av å samle seg og lære av hverandre er veldig viktig. Det er inspirerende å vite om hverandre, og nettverket man får er uvurderlig, tror Bjørke, som også er på messen i Berlin.

Bondelagsleder Nils T. Bjørke sammen med Torunn Ljøen og Petter Melchior fra Melchiorgarden i Norddal. Pølsene av geit ligger foran som smaksprøver.

- Norge viser helhet

Med rekordmange deltakere feirer Norge i år 25 års deltakelse på Internationale Grüne Woche denne uken.

Den norske deltakelsen er et viktig bidrag i å styrke omdømmet for norsk mat, landbruk, og reiseliv.

- Den norske standen viser en god helhet. Jeg synes landet vårt presenterer seg utrolig bra. Det er kjekt å treffe så mange medlemmer som ser verdien av å knytte landbruk, mat og reiseliv samme på denne måten, sier Bondelagsleder Bjørke.

I år samles og profileres alle utstillerne under regionene Nord-Norge, FjordNorge og Oslofjord. Internationale Grüne Woche (IGW) er en av de største forbrukermesser for mat og landbruk i verden. Omtrent 60 norske bedrifter er involvert i løpet av messens varighet, 20-29 januar.

Lefse fra standen til FjordNorge.

Les alt om Grüne Woche her

Verktøylinje

               


Norges Bondelag, Pb. 9354 Grønland, 0135 Oslo. Besøksadresse: Landbrukets Hus, Schweigaards gate 34 C. Tlf: 22054500
E-post: bondelaget@bondelaget.no
Ansv. redaktør Per Skorge, komm.sjef Lise Boeck Jakobsen